Disse passager fældede Annegrethe Rasmussen

Altinget har foretaget sin egen analyse af den klumme, som USA-korrespondent Annegrethe Rasmussen har skrevet til netmediet, og som bliver beskyldt for at være et plagiat af en leder bragt i The Economist. Seks passager er ifølge netmediet problematiske.

Annegrethe Rasmussen er kommet i modvind med sin klumme »Rasmussen: Dystre udsigter for et grimt politisk 2016« bragt på netmediet Altinget 11. december. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Seks passager i en klumme, som journalist og USA-korrespondent Annegrethe Rasmussen har forfattet, er endt med at koste hende tre jobs.

Der er tale om en klumme bragt på netmediet Altingets hjemmeside 11. december, og som ifølge chefredaktør Rasmus Nielsen ligger så tæt op ad en leder bragt i The Economist 10. december, at han har fyret USA-korrespondenten. Senere fulgte Dagbladet Information og fagbladet Journalisten trop. Begge steder var Annegrethe Rasmussen også ansat på freelancekontrakter som klummeskribent.

Altinget har gennemgået Annegrethe Rasmussens klumme »Rasmussen: Dystre udsigter for et grimt politisk 2016« og lederen fra The Economist passage for passage. Og ifølge Rasmus Nielsen er resultatet af den indledende undersøgelse, at »cirka en tredjedel« af lederen fra The Economist går igen i klummen.

»Der er seks passager, hvor der er sammenfald,« vurderer Rasmus Nielsen.

Du kan se de seks passager, som Altinget vurderer, er problematiske i grafikken herunder.

Netmediet har valgt at beholde klummen på sin hjemmeside, men har siden udgivelsen tilføjet, at dele af klummen er »inspireret« af en leder bragt i The Economist. Læs artiklen her og vurder selv, om der er tale om et plagiat.

The Economists leder blev lagt online 12. december. Den kan læses her.

Efter den konkrete sag kom frem har Annegrethe Rasmussen taget det fulde ansvar for historien. Overfor fagbladet Journalisten har hun betegnet det som en »forglemmelse«, at hun ikke i sin klumme angav The Economist som kilde.