Discountkæde indfører rabat på sunde varer

Danskerne synes, det er dyrt at føre en sund livsstil, men det har ikke ført til lavere afgifter på frugt og grønt. Fødevarekæde sænker nu prisen på de sunde varer.

ARKIVFOTO. Fødevarekæden Kiwi giver fra på lørdag 20 procent rabat på sunde fødevarer til folk, der har et Kiwikort. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En pose vingummi er billigere end en bakke vindruer. Og to liter cola koster det samme som en enkelt liter mælk.

I flere år har danskerne brokket sig over den høje pris på frugt og grønt og ønsket lavere moms på de sunde varer, hvilket ikke er sket.

Det får nu discountkæden Kiwi til at tage sagen i egen hånd.

»Der er rigtig mange danskere, der gerne vil leve sundere, men som mener, at det er for dyrt. Og det er interessant set med Kiwi-øjne, for det kan vi gøre noget ved,« siger Kiwis kædedirektør Carsten Hansen.

Derfor sænker kæden prisen på alle frugter og grøntsager, så kunder, der har et Kiwikort, fra på lørdag kan spare 20 procent på deres sunde køb.

»Det handler selvfølgelig både om sundhed og forretning. Vi vil gerne være større og mere kendte. Det danske discountmarked er et hårdt marked, og vi er den nyeste aktør, men vi tror, at det her vil være med til at give Kiwi en god position fremover,« siger Carsten Hansen.

Tidligere har discountkæden ligesom både Coop og Dansk Supermarked med stor succes kørt kampagner, hvor frugt, grønt og økologiske varer har været særligt nedsatte. Og det får folk til at købe mere af det grønne.

»Vi er jo en nation af tilbudsjægere, så det har altid en stor effekt, når vi sætter en vares pris ned. Hver eneste uge har vi dage, hvor vi blandt andet sænker prisen på de økologiske varer. Og det får salget af de sunde vare til at stige rigtig meget,« siger Jens Juul Nielsen, der er informationschef i Coop.

Men det er ikke givet på forhånd, at danskerne vil leve sundere og skære slik, sodavand og de andre snask-køb væk, bare fordi det bliver billigere at købe gulerødder og æbler.

»Vi sælger ikke færre usunde varer i en uge, hvor vi sælger rigtig mange sunde. Det er forskellige forbrugssituationer. Selv om man køber en masse gulerødder, agurker, æbler og pære på tilbud, kan man stadig godt få lyst til chokolade og cola,« siger Jens Juul Nielsen.

Hos Coop er det ikke muligt rent økonomisk at følge efter Kiwis nyeste tiltag. Men fødevarekæden så dog gerne, at staten ville gøre noget for at gøre det muligt for danskerne at handle billigere frugter og grøntsager.

»Hvis staten vil fremme sunde varer, så er afgiften på varerne en udfordring. Man kan ikke sætte afgiften på de usunde vare op, for så øger man bare grænsehandlen. Men man kan bestemt godt dreje på afgifterne på de sunde varer. Og der synes vi godt, at man fra statens side kunne gøre noget for at sætte afgiften ned,« siger Jens Juul Nielsen.

Dansk Supermarked ønsker ikke at kommentere på deres konkurrent Kiwis nye strategi.