Dialogsamtaler får patienter til at droppe klager mod læger

Dialogsamtaler får halvdelen af de patienter, der møder lægen, som efter deres opfattelse fejlede, til at droppe klagen.

Tidligere var en klage over sundhedsvæsnet starten til en lang papirkrig med det offentlige system, men som noget nyt får mellem hver fjerde og femte klager nu også et møde med behandlingsansvarlige til en såkaldt dialogsamtale. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Tidligere var en klage over sundhedsvæsnet starten til en lang papirkrig med det offentlige system, men som noget nyt får mellem hver fjerde og femte klager nu også et møde med behandlingsansvarlige til en såkaldt dialogsamtale, hvor det både er tilladt at skælde ud og spørge, skriver Politiken.

4.500 ud af 7.000 klager, der blev indgivet til klageinstansen Patientombuddet sidste år, var egnet til dialogsamtale og i 1.031 af dem blev der afviklet dialogsamtale, og efter samtalen vælger hver anden at droppe deres klage.

Det er et udtryk for succes, mener Steffen Egesborg Hansen, der er direktør for Patientombuddet.

»At få en forklaring hjælper mange. Hvis de så også kan mærke, at de involverede sundhedspersoner er kede af det og beklager, hvis der er grund til det, hjælper det også. Vi ved fra patientforeningerne, at en vigtig drivkraft bag en klage er, at det samme ikke skal ske for andre. Vurderer patienterne, at lægerne har uddraget en læring, fastholder de ofte ikke deres klage,« siger han til avisen.

Men godt 1.000 gennemførte dialogsamtaler er langt fra godt nok, mener direktør for organisationen Dansk Selskab for Patientsikkerhed Beth Silja.

Hun mener, at der bør gøres en større indsats for at markedsføre dialogordningen og få flere til at sige ja, hvilket ville få flere til at føle sig imødekommet og færre til at klage, skriver Politiken.