Det var en del af regeringens nye offensive strategi, men kun få ringer ind

Gennem krisen har regeringen lagt vægt på, at opsporing af kontaktsmitte er afgørende, og derfor opfordres borgere til at ringe til en hotline, for at smittede kan blive opsporet. Problemet er bare, at der næsten ikke er nogen, der ringer ind.

1.326 er gennem de seneste 14 dage blevet testet positiv for coronavirus, men det er kun få, der henvender sig, for at myndighederne skal opspore dem, de måske har smittet. Arkivfoto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Efter uger med hård kritik af regeringens teststrategi lancerede sundhedsminister Magnus Heunicke (S) i midten af maj en »offensiv teststrategi«.

Fokus skulle nu også være på opsporing af smitte – og det skulle især ske gennem en ny hotline. Her kan danskere frivilligt ringe ind og melde sig smittede. Og det giver myndighederne mulighed for at opspore, hvem de smittede borgere har været i kontakt med.

Nu viser det sig, at kun meget få ringer ind.

Gennem de seneste 14 dage har myndighederne været i kontakt med 111 borgere, der har været smittet med coronavirus. Det oplyser Thomas Hinge, der er politikommissær ved Rigspolitiet og leder af myndighedernes fælles hotline, til DR.

Ser man på tallene fra Statens Serum Institut (SSI), er der langt flere smittede end det. De seneste 14 dage har SSI registreret 1.362 borgere, som er testet positive med coronavirus.

»Vi vil selvfølgelig rigtig gerne høre fra endnu flere, som har fået en positiv prøve. De må meget gerne ringe til os, så vi har mulighed for at danne os et billede af, hvordan smittesporingen er her i Danmark, så man også kan få et billede af, hvordan den gradvise åbning af Danmark kan foregå,« siger Thomas Hinge til DR.

Opkaldene er vigtige, fordi de skal hjælpe med at opspore, hvem de smittede har været i kontakt med – så man derved kan opspore nye potentielt smittede. Det er Hjemmeværnet og Beredskabsstyrelsen, der sidder klar til at tage imod opkald på den frivillige hotline.

Teststrategien slog fejl

I midten af maj blev den nye hotline ellers udlagt som et effektivt og vigtigt middel til at opspore kontaktsmitte. Budskabet fra Sundhedsminister Magnus Heunicke (S) var klart. Teststrategien skulle baseres på tre områder: »Test, opsporing og isolation«. Nu skulle der fokus på smittesporing.

»Helt konkret vil man få hjælp fra en hotline til at opspore, hvem man har været i nærheden af, og så vil de blive ringet op og få tilbudt at tage en test, så vi kan være sikre på, at vi effektivt får stoppet de smittekæder, som ellers kunne være en bremse for, at vi kan åbne samfundet op,« lød det fra sundhedsminister Magnus Heunicke.

Udover de 111 smittede borgere, som har ringet til hotlinen, har man været i kontakt med 555 nære kontakter. En del af strategien er nemlig også, at de såkaldte nære kontakter får mulighed for at blive testet på fjerde- og sjettedagen.