Det skal være yt at gå i solarium

Unge helt ned til 13 år går i solarium, men det skal være slut nu. En ny kampagne fra Kræftens Bekæmpelse skal gøre det yt at være brun. Solarieforbud på vej i Storbritannien.

Hver anden ung mellem 15 og 17 år går i solarium. Fold sammen
Læs mere
Foto: NILS MEILVANG/Scanpix

Ifølge Kræftens Bekæmpelse ved 94 procent af de unge i Danmark godt, at det kan give kræft at gå i solarium, men de gør det alligevel.

Blandt unge mellem 15 og 17 år er det hver anden, der jævnligt udsætter sig for de skadelige uv-stråler i solariet, og 29 procent har haft deres solariedebut som 13-årige eller tidligere.

Anja Philip, projektchef i Kræftens Bekæmpelse, siger, at det er en kedelig tendens, der tegner sig:

- Risikoen for at få modermærkekræft stiger markant, hvis man jævnligt bruger solarium, og jo yngre man er, jo større er risikoen. Går man i solarium én gang om måneden eller mere som 20-29-årig, øger man sin risiko for at få modermærkekræft to til tre gange.

Hun siger, at det vigtigste for de unge er, at se godt ud – det er svært for de unge at forholde sig til kolde facts om hud- og modermærkekræft, siger hun inde på hjemmesiden www.cancer.dk.

Unge skal forbydes adgang til solarierne
Regeringen i Storbritannien fremsatte i går et forslag til en ny femårsplan for at komme kræften til livs. Det skal blandt andet ske ved at sætte strengere begrænsninger for solcentrene og forbyde personer under 18 år at benytte solarierne.

Kræftens Bekæmpelse mener, at det er en god ide, og bør indføres i Danmark, men sundhedsordfører for Venstre Birgitte Josefsen har ikke meget til overs for forslaget:

- Hvem skal kontrollere, hvem der benytter solcentrene, politiet? Det er fuldstændigt åndssvagt for at sige det rent ud. Det det handler om, det er oplysning, og så skal man ikke glemme, at forældrene også har et ansvar.

Yt at gå i solarium
Og netop oplysning er hvad Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden er gået i gang med i form af en ny kampagne, der skal gøre det yt for unge at gå i solarium:

- Noget af det, der gør indtryk er, når personer, de ser op til, siger, at det er skod at gå i solarium. At det er fuldstændig outdatet og lavstatus. Det er det budskab, vi har fået fotomodeller, stand up’ere og andre til at levere, siger Anja Philip på hjemmesiden www.cancer.dk.

Kampagnen fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden har sin egen profil på MySpace. På siden kan man se en letpåklædt blondine, Macha Wang, gøre sig klar til en tur i solariet.

Filmen, som kan findes under profilen ’Sluk solariet’, er blevet vist to millioner gange i mere end 10 lande.

Du kan se den, ved at følge linket ude til højre.