Det siger gymnasie­formænd om udspillet

Anne-Birgitte Rasmussen, formand for Danske Gymnasier (stx) mene, at antallet af studieretninger bliver for lavt, mens René van Laer, formand for de erhvervsgymnasiale uddannelser (hhx og htx) mener, at det er positivt med færre valgmuligheder. Begge hilser det velkommen, at matematikundervisningen skal være mere konkret og brugbar.

Anne-Birgitte Rasmussen, tidligere formand for Rektorforeningen. Formand for Danske Gymnasier. Foto: Jens Nørgaard Larsen Fold sammen
Læs mere

Anne-Birgitte Rasmussen, formand for Danske Gymnasier (stx):

»Det lyder umiddelbart som vildt få studieretninger i forhold til de cirka 200, vi har nu. Det tyder på, at der vil være mange studieretninger, som eleverne er glade for i dag, som det ikke vil være muligt at oprette fremover.

For os er det vigtigt, at det stadig vil være muligt for skolerne lokalt at knytte valgfag til studieretningerne. For eksempel er mange elever glade for at have et fag som erhvervsøkonomi i studieretninger med matematik og samfundsfag, fordi erhvervsøkonomi er anvendelsesorienteret og giver eleverne konkrete idéer til, hvad de kan bruge matematik og samfundsfag til.

Der er i forvejen mange, som har matematik på B-niveau. I dag ender cirka 85 procent af vores elever med at have matematik på B-niveau, og det er vigtigt for os, at de meget sproglige elever ikke behøver at have faget på B-niveau. Vi synes, det er rigtigt fornuftigt, at ministeren ønsker, at matematik på B-niveau bliver mere anvendelsesorienteret. Vi ser meget gerne, at matematik bliver tonet af den studieretning, det indgår i, så man ikke lærer fuldstændig det samme i matematik i en biologisk studieretning som i en samfundsfaglig. Ikke alle elever skal nødvendigvis have samme pakke i matematik B.«

René van Laer, formand for de erhvervs­gymnasiale uddannelser (hhx og htx) i bestyrelsen i Danske Erhvervsskoler:

»Det er intet problem at kræve matematik B. Tværtimod. Det er jo en studieforberedende uddannelse, og de videregående uddannelser, som hhx og htx lægger op til, kræver matematik på mindst B-niveau for at få adgang. På htx har langt de fleste af vores elever matematik på A-niveau. På min egen skole, København Nord, har vi allerede indført krav om matematik på mindst B-niveau fra sidste sommer, og det giver ingen problemer. Vores tilmeldingstal er steget.

Det er en rigtigt god idé at beskære antallet af studieretninger. Jeg synes heller ikke, at der skal være 100 eller 200, men jeg ved ikke, om det lige er det ene eller andet tal, der er det rigtige. I forvejen kan vi se, at eleverne samler sig om ganske få studieretninger, som er dem, de vil have.

Det er helt rigtigt at gøre matematik B mere anvendelsesorienteret. Eleverne kan bedre forstå, hvorfor de skal lære matematik, når de bruger det i et fag som erhvervsøkonomi. Det er ganske fornuftigt. Mange af de unge bliver skræmt af matematik i dag, fordi det er meget teoretisk. Jeg tror, de får nemmere ved det, hvis de kan se, at de kan anvende det i deres studieretninger.«