Det lyder som noget fra 1970erne, men i går kom København tættere på bilfrie søndage i byen

Bilfri søndag er på vej tilbage i København. Et flertal i Borgerrepræsentationen blev i går enigt om, at et forslag fra regeringen skal blive til virkelighed i byen.

Børn sjipper på gaden på en bilfri søndag i 1973. Et nyt forslag fra regeringen har fået bred opbakning på Københavns Rådhus, og bilfrie søndage kan (i en anderledes udgave) blive en realitet igen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Karl Høver
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Bilfrie søndage lyder som et levn fra fortiden, men ved et møde i Københavns Borgerrepræsentation bakkede et flertal op om netop det.

Regeringen har nemlig foreslået en ændring af færdselsloven, der giver kommunerne mulighed for at indføre bilfrie gader om søndagen, og ideen retter sig særligt mod Aarhus og København.

Enhedslisten og Radikale Venstre på Københavns Rådhus havde foreslået en version, der lød, at København skal indføre bilfrie søndage i sommerhalvåret.

Det var der opbakning til, siger Mette Annelie Rasmussen, der er medlem af Borgerrepræsentationen for De Radikale.

Bilfrie på udvalgte gader

»Vi havde sammen stillet forslaget for at få behandlet muligheden for bilfrie søndage, som regeringen har givet. Det var der heldigvis god opbakning til,« siger hun.

Bilfrie søndage vil dog ikke være, som mange husker dem fra 1973, hvor de blev indført under oliekrisen.

Forslaget lægger op til, at kommunerne selv kan beslutte, om de vil indføre bilfrie søndage – og kun på udvalgte gader. Formålet er at skabe mere plads i byen til eksempelvis loppemarkeder, udendørs gadebiografer eller sportsarrangementer.

De bilfrie søndage bliver dog ikke indført fra i morgen.

»Det koster jo nogle penge, og de skal findes i de næste budgetforhandlinger til september,« siger Mette Annelie Rasmussen:

»Det her er ikke en erstatning for noget af det, vi håber at få fra regeringen, som vejskatter og miljøzoner. Vi er glade for muligheden, som regeringen giver, men vi havde gerne set, at regeringen havde tænkt mere grønt.«

Mere byrum til borgerne

Er risikoen ikke, at det vil tilgodese dem, der bor i det inderste København, hvis de, der bor længere ude, ikke kan tage bilen med deres børn for at køre i eksempelvis Zoologisk Have?

»Man kan sige, at det er en mulighed for at gøre noget på søndage i København. Jeg forestiller mig ikke, at der bliver lukket ned i hele København. Jeg tror på, at københavnerne og borgerne i Danmark godt kan planlægge det her, det er jeg ikke så bekymret for.«

Socialdemokratiet, SF, Frie Grønne og Alternativet stemte for forslaget torsdag aften, mens Venstre, De Konservative og DF var imod.

»Det synes jeg er ærgerligt, for jeg tror, at mange af deres vælgere også ville kunne se musikken i også at opleve København,« siger Mette Annelie Rasmussen.