Det går den forkerte vej: Antallet af trafikdræbte på Sjælland er det højeste i mere end fem år

Det bliver svært at nå målsætningen om færre dødsulykker i trafikken i 2020, for det går på flere måder den gale vej, viser tal fra Vejdirektoratet.

Det går den forkerte vej med hensyn til antallet af dødsulykker i trafikken. Det viser nye tal fra Vejdirektoratet.

2019 markerede på flere parametre en kedelig udvikling i både dødsfald og tilskadekomne i trafikken, idet 205 personer sidste år mistede livet i trafikken.

I Region Sjælland og i Region Syddanmark markerede 2019 det højeste antal dræbte i trafikken i mere end fem år. Der var især mange dræbte i personbil, på motorcykel og knallert 30 sammenlignet med tidligere år. Fra 2014 til 2018 var der i gennemsnit 183 trafikdræbte om året, skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

»Menneskelig adfærd spiller en væsentlig rolle i en stor del af dødsulykkerne. Da vi ved, at for høj hastighed, kørsel i påvirket tilstand og uopmærksomhed meget ofte er en faktor i dødsulykker, skal der sættes ind her, hvis vi vil knække kurven og se en nedgang i antallet af dødsulykker,« siger transportminister Benny Engelbrecht (S) i pressemeddelelsen fra Vejdirektoratet.

Tirsdag oplyser DR Nyheder, at regeringen vil arbejde for, at høj hastighed kan straffes med fængsel i op til 20 dage, når der er tale om grove overtrædelser af fartbegrænsningerne. Regeringen foreslår, at hastigheder over 200 kilometer i timen udløser 20 dages fængsel samt en ubetinget frakendelse af kørekortet i minimum tre år, skriver DR Nyheder.

Samme straf skal ifølge regeringen udløses, hvis man overskrider en given hastighedsgrænse med 100 procent og samtidig kører mere end 100 kilometer i timen. For eksempel ved at man kører over 100 kilometer i timen i en byzone eller mere end 160 kilometer i timen på landevej.

Tallene fra Vejdirektoratet viser, at tallene for trafikdræbte og tilskadekomne i 2019 under ét var 1.347 i forbindelse med personbiler, 916 for cykler og 424 for fodgængere.

23. juli 2019 mistede en 35-årig betjent livet i en ulykke på Langebro i København, efter at en vanvidsbilist kolliderede med seks-syv personbiler.

Efter ulykken skrev den 35-årige betjents kollega, motorcykelbetjent ved Københavns Politi Henrik Schmeisser, et debatindlæg i Berlingske om hensynsløse vanvidsbilister.

»Så skete det,« indledte han:

»Jeg har fulgt udviklingen i årenes løb, da jeg i 35 år har kørt motorcykel i Færdselspolitiet i København. Der kører mange biler rundt på vejene, eksempelvis af mærkerne Mercedes, BMW, Audi og Porsche, der har motorer fra 200 til over 400 hestekræfter, registreret til stråmænd eller familie til personer med tilknytning til bandemiljøet.«

Efter ulykken flygtede en 26-årig mand fra gerningsstedet uden at hjælpe betjenten, der sad fastklemt og livløs i sin bil, viser anklageskriftet, som Ritzau har fået aktindsigt i. Den 26-årige havde kørt med 81 kilometer i timen på en strækning, hvor man måtte køre 60.

Antallet af dræbte i trafikken er generelt faldet siden begyndelsen af 1970erne, men er stagneret siden 2012, idet der efterfølgende kun har været mindre udsving. Vejdirektoratet skriver, at det kan blive svært at nå Færdselskommissionens mål om maksimalt 120 dræbte årligt i 2020.