»Det er vigtigt, at en lærer har autoritet«

Lærere skal udvise vise autoritet, men må ikke være for sure. Sådan lyder dommen fra seks børn fra Skolen på Nyelandsvej på Frederiksberg.

»Det er vigtigt, at en lærer har autoritet. Læreren skal kunne stå fast, men det er også vigtigt, at man har tillid til læreren,« siger Sebastian Mariager Schramm og Emmet Karl Smith fra 8. klasse på Skolen på Nyelandsvej på Frederiksen Fold sammen
Læs mere

Luna Camiña-Cook og Andrea Liva Lyngbye Ottesen. Fold sammen
Læs mere

Luna Camiña-Cook og Andrea Liva Lyngbye Ottesen, 3. klasse

»En lærer må godt være lidt skrap, hvis klassen larmer meget. Man må gerne skælde ud som lærer, man skal bare ikke gøre det for meget.

Hvis læreren skælder for meget ud, kan man godt blive bange og ked af det, og så har man ikke rigtigt lyst til at have den lærer igen. De skal gøre det lige nok til, at eleverne får respekt for én, men ikke så meget at man bliver bange.

Lærerne må gerne bestemme over os. Det er jo det, de er her for, men det bliver for meget, når lærerne skælder så meget ud, at man bliver nødt til at holde sig for ørerne.

En god lærer forstår eleverne, er god til at forklare og skælder ikke for meget ud. En dårlig lærer kan ikke finde ud af de ting.«

Eske Glavind Rugaard og Joshua Schackinger Sterll. Fold sammen
Læs mere

Eske Glavind Rugaard og Joshua Schackinger Sterll, 3. klasse

»En lærer må gerne blive sur, når man ikke hører efter eller afbryder, eller hvis man bare sidder og kigger ud ad vinduet. Læreren må gerne bestemme over os, fordi de er lærere, og de er voksne. Og man skal gøre, hvad de voksne siger.

De fleste vikarer kan ikke så godt holde styr på os. Hvis de er sure, kan jeg godt finde på at være en lille smule irriterende. Hvis de er søde, er det okay.

Jeg har respekt for lærerne, når de viser, at de respekterer og forstår én. Når jeg ved, at de vil noget godt for mig og mine klassekammerater, så respekterer jeg dem.

Man er en god lærer, når man er sød, kærlig og forklarer tingene på den rigtige måde og skælder ud på de rigtige tidspunkter. For eksempel når man er flabet.

Forstår læreren mig, forstår jeg læreren. Hvis læreren er glad, så er jeg glad. For at vi skal respektere en lærer, skal læreren respektere os.«

Sebastian Mariager Schramm og Emmet Karl Smith. Fold sammen
Læs mere

Sebastian Mariager Schramm og Emmet Karl Smith, 8. klasse

»Det er vigtigt, at en lærer har autoritet. Læreren skal kunne stå fast, men det er også vigtigt, at man har tillid til læreren. Vi har en god lærer, som har fundet den rigtige balance mellem at være ham, der bestemmer over os, og være ham, man kan tale med. Han kan både hanke op i os og lave sjov med os.

Nogle lærere bliver hurtigt sure, og det gør, at alle hader dem. Vi har en lærer, vi kun respekterer, fordi han er hård. Men med ham bliver det hurtigt nogle timer, der bare skal overstås.

Det er let som lærer bare at være sur og skabe stilhed. Men så vil det også være svært at få klassen til at have det sjovt, mens de lærer noget. En god lærer har energi, er glad og er kreativ med undervisningen. Tillid er nok det vigtigste for at være en god lærer.«

TV: »Forstår hun mig, forstår jeg hende«: