Det er sejt at være dygtig på privatskoler

Morgensang, fokus på linjefag og en holdning til, at »det er cool at være dygtig«, er nogle af kendetegnene ved privatskoler, der præsterer højt.

Foto: Emil Hougaard. Grundskoleeleverne deltager i den fælles morgensang i festsalen på Nathalie Zahles Gymnasieskole.
Læs mere
Fold sammen

Skolen tæt på Nørreport i København emmer af historie. Et billede af grund­læggeren, Natalie Zahle, er noget af det første, der møder øjet på vej op ad trappen til hendes gamle kontor. Historien går tilbage til 1851, og siden da er festsalen på N. Zahles Gymnasieskoles grundskole hver morgen fyldt af børnestemmer under morgensang.

Morgensangen er nemlig en af de værdier, som er med til at gøre den københavnske privatskole højtpræsterende. Det viser en ny rapport fra Danmarks Privatskoleforening, hvor fem af de, ifølge CEPOS, højest præsterende privatskoler medvirker.

I rapporten fremhæves det blandt andet, at privatskolerne arbejder meget med deres værdier såsom morgensang, og at det er tydeligt, hvad skolernes grundlag bygger på. Det gælder også på Zahles.

»Ordet respekt kunne ligge på en hylde, men vi gør rigtig meget ud af, at man viser hinanden respekt,« siger afdelingsinspektør Susanne Carlsen, da vi møder hende på det gamle kontor, hvor Natalie Zahles stol stadig står.

»Man føler sig virkelig tryg i sin klasse,« bekræfter Sarah Lass-Meyer, der går i 8. B.

Også blandt eleverne er der enighed om, at der er nogle traditioner, der spiller ind i det daglige. Blandt andet nævner Sarah Lass-Meyer fra 8. B og Dagmar Kaiser fra 6. D også morgensangen som en hyggelig måde at få set alle sine kammerater på, og forskellige udflugter op til højtider og ferier vidner også om gamle traditioner.

Brug for markering

En af årsagerne, til at de gamle dyder spiller så stor en rolle på mange privatskoler, er, at de har tradition for at have været nødt til at markere sig i deres lokalområde. Det mener en af forfatterne bag rapporten.

»Hvorfor skal man som forældre lade sine børn gå der, hvad er det særlige ved skolen? Der er en folkeskole, men forældrene kan vælge at gøre noget særligt, hvis de ønsker det, og det holder de her skoler fast i,« siger Klaus Mygind.

Han er chefkonsulent på Professionshøjskolen Metropol, som har gennemført undersøgelsen sammen med Danmarks Privatskole­forening.

God linjefagsdækning

Ydermere konkluderer rapporten, at lærerne arbejder mest med deres linjefag på privat­skolerne, hvor de på mange folkeskoler er tvunget til også at undervise i andre fag. Langt størstedelen af lærerne erklærer sig enige i, at de underviser i linjefag eller fag, hvor de har tilsvarende kompetencer.

En af skolelederne udtrykker kvaliteten af linjefagsdækningen på skolen sådan her: »På skolen skal lærerne brænde for deres fag. Elevere skal møde en lærer, der synes, at hans fag er det vigtigste i verden.«

Det gør sig også gældende på N. Zahles Gymnasieskole, hvor det i 1974 blev besluttet, at lærerne kun skulle undervise i linjefag, hvilket dengang var forud for sin tid at sætte ord på.

»Man skal kunne sit fag for at kunne undervise børn, fra de er små. Det er vigtigt, at man har den faglige kerne, så man kan øse af den,« forklarer viceafdelingsinspektør Lis Ingerslev.

Det er cool at være dygtig

Ud fra rapporten kan man også læse, at det blandt elever på privatskolerne generelt er velset at være dygtig og at dygtiggøre sig. Her er det cool at være den bedste i klassen. Og det er med til at skabe trivsel for eleverne, når skolernes værdier fremmer, hvorfor de er der. Nemlig for at lære.

»Jeg kan mærke det, når jeg eksempelvis taler med mine andre venner. Respekten over for lærerne er en anden. Det handler ikke om at være den, der pjækker og drikker. Det er ikke så cool som på andre skoler. Her er det fedt at være en af de bedste i klassen,« siger Sarah Lass-Meyer.

»Når der bliver sat nogle rammer op fra starten, så ligger det nemt,« supplerer Dagmar Kaiser.

Dannede mennesker

For at trivslen fungerer bedst muligt, bliver der på mange af skolerne også lagt vægt på en god omgangstone, og der bliver gjort en dyd ud af, at der ikke skal skældes ud.

Netop det italesættes på alle skolerne. Selv om der er noget, der er fokus på på skolerne, er det dog ikke altid sådan, eleverne oplever det.

Omkring 60 pct. af eleverne erklærer sig enige i udsagnet »i min klasse skælder lærerne sjældent ud«.

På N. Zahles Gymnasieskole er der også stor opmærksomhed på sproget. Faktisk så meget, at Peter AG skrev det ind i sin fødselsdags­sang til skolen, da den fyldte 160 år. »Med rødderne plantet i den milde omgangstone,« lyder det.

Men får man egentlig dygtigere elever af at arbejde med traditionerne?

Det tror man på på N. Zahles Gymnasieskole. Men mindst lige så vigtigt er det, at man gør eleverne til dannede mennesker.

»Vi får i hvert fald dygtige elever, og vi får også gode mennesker. Mennesker, der har tillid til sig selv og ved, at de er gode nok, som de er, og mennesker, som lærer at agere og justere sig i et fællesskab. Men også mennesker, der dannes til at kunne sige til og fra,« understreger viceafdelingsinspektør Lis Ingerslev.