»Det er så nemt for eleverne at smide en sviner af sted på internettet«

På Rådmandsgades Skole i København er de ansatte »meget stolte« af deres kamp mod mobning, for det virker, lyder det fra skolen. Men de erkender, at mobning på de sociale medier er svær at bekæmpe.

Zarah Bibi er 8. klasseselev på Rådmandsgades Skole, og er ikke selv blevet mobbet. Hun har ikke oplevet, at nogen er blevet mobbet i klassen, siden de gik i 4. klasse, men hun kender alligevel tilfælde, hvor elever på hendes årgang er blevet mobbet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Hvis mobning skal bekæmpes mere effektivt, skal der mere fokus på det såkaldte »tavse flertal« i klassen, og så skal der være flere redskaber til at håndtere cybermobning.

Sådan lyder det fra afdelingsleder på den københavnske Rådmandsgades Skole, Thomas Kristiansen.

»Det er sjældent, at en mobbesag begrænser sig til to individer. At det er Per, der mobber Adam. Der er altid nogle andre, der ved, hvad der foregår. Nogle holder sig ude af det og flyver under radaren for ikke selv at blive mobbet. Andre er medløbere, fordi de synes, at personen er irriterende,« siger han og ser sociale medier som den største udfordring.

»Det tavse flertal«

Eleverne på Rådmandsgades Skole begynder allerede i 3. klasse at få undervisning i de sociale medier, for Facebook, Instagram og Snapchat bliver allerede hyppigt brugt af børnene.

Mette Grahn er AKT-vejleder (adfærd, kontakt og trivsel, red.) på skolen og har fokus på at lære eleverne om, hvordan man bruger de sociale medier, så det ikke ender med mobning og misforståelser.

»Jeg kommer ud i klasserne under overskriften »mobning er monster nedern«. Her arbejder vi med konstruktiv konflikthåndtering, klassetrivsel, og så uddanner vi børnemæglere, der er i stand til at håndtere små konflikter mellem andre elever,« siger hun.

I mobbesager er hun ikke i tvivl om, at andre elever i klassen er bevidste om, at der foregår noget.

»Vi arbejder med det, vi kalder det tavse flertal. Her hylder vi dem, som tør stille sig op imod en gruppe, hvis man ved, at der foregår noget. Det kræver nemlig sit at turde stille sig op i klassen,« siger hun.

Mette Grahn fortæller, at mobning på internettet er den største udfordring. Og det vil den også være fremadrettet.

»Det er så nemt for eleverne at smide en sviner af sted på internettet, logge ind på hinandens Facebook-konto eller komme til at skrive noget, der bliver misforstået,« siger AKT-vejlederen.

Zarah Bibi er 8. klasseselev på Rådmandsgades Skole, og hun har ikke oplevet, at nogen er blevet mobbet i klassen, siden de gik i 4. klasse.

Men hun kender alligevel tilfælde, hvor elever på hendes årgang er blevet mobbet.

»Det er ofte, fordi en har skrevet noget fornærmende: Offeret ser sådan her ud, eller offeret er på den her måde. Og så kan det være, at en tredje skriver noget mere. Offeret svarer også ofte tilbage, og så kører det frem og tilbage,« siger hun og fortæller, at mange på hendes årgang ikke tør stille sig op og sige, hvis der foregår mobning.

»Jeg ville heller ikke selv prøve på noget. For det er deres eget valg, og jeg ville nok komme i problemer. Men hvis det går helt over stregen, ville jeg selvfølgelig sige det til læreren. Jeg ville bare sige: »Du skal ikke sige, at det kom fra mig,« siger hun.

Zarah Bibi oplever ikke, at der foregår så meget mobning på skolen, men mere bare »slåskampe og uenigheder«.

Kun få mobbesager

På Rådmandsgades Skole har de inden for det seneste år oplevet et par mobbesager, ifølge Thomas Kristiansen. Han er »meget stolt« af håndteringen af mobning på skolen, hvor de gør meget ud af at bremse en mobbesag, så den ikke fortsætter.

»Det er ikke mit indtryk, at mobning er svær at komme af med igen. Men vi hiver også forældre, politiet og socialcentret ind over. Det gælder om ikke at være berøringsangst, men sende et statement sammen med vores samarbejdspartnere om, at det ikke er i orden,« siger Thomas Kristiansen.

At der fremover skal mere fokus på medløbere, tilskuere og deres forældre til mobning, er han enig med undervisningsministeren i:

»Vi skal have fat i hele pakken i bekæmpelsen af mobning. Vi skal ikke kun have fat i mobberen, mobbeofferet og deres forældre. For en mobbesag begrænser sig meget sjældent til kun to individer.«

LÆS MERE