Det er mere sikkert at flyve end nogensinde før

Sidste år drog næsten fire mia. mennesker på flyrejse, og kun 44 slap ikke levende fra det. Det er det laveste antal omkomne siden flyenes barndom.

Foto: REGIS DUVIGNAU

I fjor omkom bare 44 passagerer i ti ulykker i kommercielle fly, og ikke ét eneste menneske døde i ulykker med almindelige rute-jetfly.

Det er det laveste antal omkomne i kommerciel flytrafik siden Anden Verdenskrig og hele syv gange lavere end i 2016, hvor 303 mennesker døde i 16 flyulykker.

Det opsigtsvækkende lave tal er tilmed opnået i et internationalt rekordår, hvor næsten 37 millioner kommercielle fly lettede fra klodens lufthavne med alt i alt næsten fire milliarder passagerer om bord.

Det indebærer, skriver organisationen Aviation Safety Network (ASN), der har knust luftfartstallene for 2017, at man statistisk set skal gennemføre 7,36 millioner kommercielle flyvninger, før flyet, man sidder i, bliver ramt af en ulykke med dødelig udgang.

Man kan også udtrykke det på den måde, at man i et 80-årigt liv skal foretage næsten 1.300 flyvninger hver eneste dag (hvilket selvsagt er komplet umuligt), før man (med udgangspunkt i 2017-statistikken) bliver ramt af en flyulykke, som man med en vis sandsynlighed ovenikøbet slipper levende fra.

Dog bør det tilføjes, at det samlede antal omkomne stiger til 79, hvis man medtager de 35 mennesker, der omkom på jorden i forbindelse med flystyrt sidste år.

Samtlige 35 blev dræbt, da et tyrkisk transportfly med fire besætningsmedlemmer i januar styrtede ned i en landsby i Kirgisistan.

Endvidere baserer ASN sin statistik på afgange med rutefly med plads til mindst 14 passagerer, så omkomne i helikoptere samt i privat- og militærfly er ikke talt med.

Dermed tæller den mest alvorlige flyulykke i fjor ikke med i statistikken. Det var et burmesisk militærfly, der styrtede ned i Andamanerhavet i juni, hvorved samtlige 122 om bord omkom.

Årets mest fatale kommercielle flyulykke for ombordværende skete selve nytårsaften, da 12 mennesker blev dræbt i et mindre propelrutefly i Costa Rica.

I fjor var der imidlertid flere eksempler på dramatiske næsten-ulykker.

Den mest opsigtsvækkende og potentielt katastrofale indtraf, da et Air Canada-rutefly lagde an til landing i San Francisco kort før midnat 7. juli – på den forkerte landingsbane.

Hvis ikke flykontrollen i sidste øjeblik havde sendt en kraftig advarsel til Air Canada-piloten, kunne han have kollideret direkte med fire ventende passagerfly med over 1.000 passagerer om bord.

En anden bemærkelsesværdig hændelse indtraf 1. oktober, da den ene motor på en Air France Airbus A380 pludselig eksploderede over farvandet vest for Grønland.

Flyet med hele 520 passagerer og besætningsmedlemmer om bord vendte straks om og landede en time senere i Canada på tre motorer.