»Det er meget federe at være her end at sidde i klassen og lave grammatik«

Antallet af skoleelever, der som led i undervisningen besøger hovedstadsområdets museer, er steget efter Folkeskolereformen, og vil stige endnu mere. Reformens »Åben Skole«-tiltag har givet plads til museumsbesøg i skoletiden.

En gruppe elever fra 5.v på Øster Farimagsgade Skole zapper rundt fra kunstværk til kunstværk på Statens Museum for Kunst. De skal tage billeder af de mest inspirerende værker, de kan finde. I modsætning til de studerende, der sidder på gulvet og tegner, kniber det dog med tålmodigheden til at dvæle ved kunsten. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er en vis modsætning mellem de højloftede rum på Statens Museum for Kunst og højrøstede børn. »Prøv lige at se den dér!« runger det i de store sale, så de koncentrerede kunststuderende ved siden af må kigge op fra deres tegneblokke. Hvad foregår der egentlig?

»Åben Skole« kaldes fænomenet, der ansporer tiårige børn til at interessere sig for malerier og skulpturer, og det er en praksis, flere og flere folkeskoler har taget til sig efter skolereformen. Den siger nemlig, at »folkeskolen skal åbne sig mere for det omkringliggende samfund«, og det ser ud til at virke. Antallet af børn og unge på Statens Museum for Kunst er nemlig steget med 30 procent.»Interessen er så stor, at vi nogle gange må sige nej til skoler, der henvender sig for at deltage i vores workshops,« siger Nana Bernhardt, der er undervisnings- og udviklingsansvarlig på Statens Museum for Kunst.

Museet har aldrig afholdt så mange skoleworkshops som nu, og det samme mønster ses på flere andre museer i hovedstadsområdet. På kunstmuseet Arken oplever man ligeledes en stigning i antallet af folkeskoleelever i museumslokalerne, og på Arbejdermuseet blev undervisningsmaterialet revet væk og udsolgt på en måned.

Sjovere end grammatik

5.v på Øster Farimagsgade Skole er en af de klasser, der deltager i Statens Museum for Kunsts ugeworkshop, »Kunstkatapult«. Her bliver eleverne i en hel uge undervist af museets ansatte både i skolens og museets lokaler.

»Jeg troede, det ville være lidt kedeligt at gå rundt og kigge på malerier, men der er jo også meget andet kunst, og det er meget federe at være her end at sidde i klassen og lave grammatik,« siger Sulajma fra 5.v på Øster Farimagsgade Skole, der ligesom sine klassekammerater kan prale med et personligt VIP-adgangskort med logo og egen underskrift under lamineringsplastikken. 5.v er blevet anerkendte kunstkritikere.

»Når vi har »Åben Skole« bliver børnene betragtet som professionelle i modsætning til i den almindelige skoledag, og det rykker for vildt for børnene, når de skal præstere for en udefrakommende underviser,« siger Kirsten Hansen, pædagogisk leder på Øster Farimagsgade Skole.

Museumsbesøgene er tydeligvis værdifulde for elevernes motivation, men kulturinstitutionerne er også begejstrede for udviklingen, som folkeskolereformen har bragt med sig.

»Det har værdi for skolerne, men det har også en værdi for museerne. Reformen har jo krævet, at vi alle skal tænke anderledes. Det er ikke kun lærerne. Og det synes jeg er en rigtig interessant udvikling,« lyder det fra Linda Nørgaard Andersen, leder af skoletjenesten på Arbejdermuseet, som fortæller, at man er i fuld gang med at udvikle nye undervisningskoncepter, der skal imødegå efterspørgslen på »Åben Skole«.

Kommunen betaler

Ti forskellige klasser skal katapulteres gennem kunstens verden på Statens Museum for Kunst i løbet af foråret. Det er maksimal kapacitet for museets undervisningsteam, som siden skolereformen har modtaget flere opkald end normalt fra skoler med interesse for at deltage workshop på museet.

»Før reformen var det mere tilfældigt, når vi indgik partnerskaber med kulturinstitutionerne. Nu er det et mål. Folkeskolen er en af samfundets sidste værdibastioner, så det er vigtigt ikke at isolere sig, men at orientere sig mod samfundet,« siger Kirsten Hansen fra Øster Farimagsgade Skole.

En uges »Kunstkatapult« koster 3.000 kroner for skolen, og det er dermed en ekstra udgift at holde »Åben Skole« for femteklasserne. Men sådan er det ikke nødvendigvis. Københavns Kommune har forpligtet sig til at betale adskillige kurser for kommunens skoler for at understøtte folkeskolereformens påbud om »Åben Skole«.

»Skolerne har haft svært ved at skabe rum for museumsbesøg, og med reformen er det måske blevet nemmere at retfærdiggøre. Det åbner for en masse af de visioner, vi har haft i mange år, og det er skønt,« siger Nana Bernhardt fra Statens Museum for Kunst.

I de højloftede udstillingslokaler er det især børneudstillingen, som øver stor tiltrækningskraft på 5.V, når de med deres VIP-kort får lov at gå alene rundt på museet. Her kan eleverne bl.a. udforske et hus lavet af papkasser.

»Det er bare ærgeligt, man ikke må klatre på dem,« lyder det fra flere af de unge kunstkritikere.