Det er dyrt at tage uvidende på værksted med din bil

Det kan betale sig at bruge et par minutter på at sætte dig ind i priser, når du skal have bilen på værksted.

Foto: Sonny Munk Carlsen

Det har afgørende betydning for din pengepung, hvordan du fremstår, når du skal have din bil repareret. Hvis du virker til ikke at ane, hvad reparationer og reservedele koster, kommer du til at betale mere end dine medbilister, der har researchet hjemmefra. Det viser et nyt studie fra American Marketing Association.

Undersøgelsen viser at virksomhederne bruger de signaler, som kunden sender til at justere prisen

Især uvidende kvinder bliver afkrævet en højere pris på værksteder end uvidende mænd. Omvendt er værksteder mere tilbøjelige til at give bedre priser til kvinder end til mænd, der begge nogenlunde ved, hvad en reparation bør koste. Kvinder har ifølge undersøgelsen også mere held med at forhandle prisnedslag.

Forskerne fandt ud af, at kundernes regning afhænger af om firmaerne anser dem for at være velinformerede, uinformerede eller misinformerede om, hvad en reparation bør koste.

I forsøget kontaktede mystery callers, altså personer der angav sig for at være kunder, flere hundrede værksteder, hvor de bad om en pris på at få repareret deres 2003 Toyota Camry. De fulgte et manuskript, der afgjorde, hvor informerede om prisen de fremstod som. I de tilfælde, hvor kunden virkede velinformerede eller misinformeret spillede kunden ud med en pris, der enten var for høj eller lav i forhold til den information der kan findes via. Internettet. I de tilfælde, hvor kunden fremstod som uinformeret indikerede han ikke at have nogen ide om, hvor meget en reparation bør koste.

Ifølge forskerne bag undersøgelsen viser undersøgelsens resultat, at det altid kan betale sig at lave research hjemmefra, for det at have kendskab til prisniveauet gør, at man kan fremstå mere vidende og dermed også få en bedre pris.

I Forbrugerrådet Tænk kender man ikke til forskning, der har undersøgt om det forholder sig på samme måde på dansk jord, men Forbrugerrådets vicedirektør, Vagn Jelsøe, mener at fornuft tilsiger, at det forholder sig på samme måde i Danmark.

»I den bedste af alle verdner konkurrerede virksomhederne på faste lave priser, men i virkelighedens verden er det jo sådan, at hvis folk vil deres eget bedste, så må man opfordre dem til at forhandle om så mange priser som overhovedet muligt. Realiteterne viser, at folk der faktisk forhandler i butikker får noget ud af det, ikke hver gang, men rigtig tit, og det er jo sådan set også det som der ligger i denne her undersøgelse,« siger Vagn Jelsøe.