Butikslokaler står tomme i hele Danmark.
Særligt er udviklingen markant i København.
Men tendensen er anderledes for de dyre luksusmodehuse.
Det skriver Børsen.
Går man en tur ned ad Strøget, kan man se rigtig mange af de store europæiske modehuse som Saint Laurent, Chanel, Hermès og Louis Vuitton.
For fem-seks år siden blev det ellers spået, at denne slags butikker ville lukke deres flagskibsbutikker eller lave dem om til showroom, hvor kunderne kunne se og prøve tøjet, men hvor selve handlen ville ske online.
Men det er altså ikke sket.
Direktør hos Retail Institute Scandinavia Dorte Wimmer er slet ikke overrasket over, at de fysiske butikker stadig eksisterer.
Flagskibsbutikkerne bredte sig over storbyer verden over i 1990erne, i takt med at modehusene blev til de internationale huse, vi kender i dag.
»Og efter modehusene for ti års tid siden droslede ned og lukkede flagskibsbutikker i mindre byer, har de fået et comeback,« siger Dorte Wimmer til Børsen.
»Vi har gennem en lang periode set, at vi bruger penge på dyrere mærker – dem helt i toppen af skalaen. Der er p.t. en dobbelthed i vores forbrug, hvor vi går rigtig meget i discountbutikker og sparer på dagligvarer, men samtidig gerne vil bruge penge på luksus.«
Det samme taler forbrugerne om i videoen øverst i artiklen her.
For nylig har Berlingske kunnet fortælle, at de små butikker i stigende grad drejer nøglen om. Værst er det i København, hvor en femtedel af butikkerne er forsvundet på knap 15 år.
Det sker, på trods af at københavnerne er blevet rigere, og at byen er vokset, viser en analyse fra SMVdanmark, som brancheorganisationen har udarbejdet for Berlingske.
Dorte Wimmer peger på, at luksusmærkerne har formået at appellere til et bredt publikum, så det ikke kun er de superrige, der shopper i flagskibsbutikkerne, men også mange med bare en god indkomst.
»Faktisk er onlineshoppingen nedadgående. Tendensen til, at shoppingen rykkede online, som vi så under covid-19, er ikke fortsat,« siger Dorte Wimmer til Børsen.
Ifølge Danmarks Statistik faldt det samlede onlinesalg med tre procent i første halvår af 2023 i forhold til året før og udgør nu 12 procent af den samlede omsætning i detailhandlen mod 16 procent i 2021.
Den digitale indflydelse er dog stadig enorm. Men i stedet for at modehusenes flagskibsbutikker er blevet til showroom, er det snarere onlineuniverset, der til en vis grad er blevet det.