Derfor ser det ud som om kvinder ikke går med makeup for tiden

Moden inden for makeup er netop nu, at man skal se ud som om, man ikke har makeup på (men dét har man, så nemt slap vi ikke). MAC Cosmetics Lyne Desnoyers forklarer, hvorfor makeup-moden ændrer sig langsommere end tøjmoden.

For fem-seks år siden skulle alle pludselig have neglelak på. Helst Chanels neglelakker, der fik kultstatus og blev statusmarkør af slagsen, man kunne fotografere på Instagram. Man må stadig gerne gå med neglelak i sjove farver, lige som man kan bruge rød læbestift, men det er ikke moderne på samme måde som det makeupfrie look.

Pludselig var hashtagget #mitsandejeg stort. Her viste kendte og knap så kendte kvinder, hvordan de så ud uden makeup. Det blev der såmænd også bogen og fotoudstillingen »Usminket« ud af. For i løbet af det sidste års tid, er makeup-moden skiftet. Det er nu moderne at se renskuret ud. Næsten som om man ikke har makeup på. Det har man så, for har man ikke, kan man nemt se noget træt ud, med mindre man er 15 år gammel.

En af dem, der kan svare på, hvordan makeup-mode ændrer sig, er Lyne Des-noyers, der bærer den mundrette titel »Artistic Director of MAC Cosmetics«.

Fra kunsthistorie til makeup

Hun sidder i en sofa på Mariott Hotel på Kalvebod Brygge. Hun er i Skandinavien på en mindre turne, hvor hun både skal lave beauty shoots til magasiner og events i de lokale butikker for at inspirere MAC’s lokale makeup-artister. Hun er canadisk født af fransktalende forældre, har boet i Frankrig som ung, været danser og læste litteratur i Paris.

Under specialeskrivning fik hun job i en MAC-butik, fordi hun havde erfaring med at lægge makeup til scenebrug, og blev så fascineret af makeup-verdenen og evnen til at transformere folk, at hun opgav den ph.d. i fransk litteratur, hun var gået i gang med.

Derfra er det kun gået én vej, opad i det internationale makeup-hierarki, og hun er nu næstøverst hos MAC. Hun bor i New York og i den netop overståede modeugemåned stod hun bag makeup-looket til Kate Spade, ICB, Giulietta NY, Rosie Assoulin, Lea Peckre, Jacquemus og Audra, mens hun lagde makeup til en lang række flere.

Men selv om modeugernes show stadig til en vis grad er med til at bestemme, hvad der bliver moderne – se bare hvordan 1970ernes brede bukser faktisk er ved at krybe fra catwalken for et halvt år siden og ud i virkeligheden – sker der ikke det samme med makeuppen. Her kommer inspirationen et andet sted fra, mener hun.

»Makeup handler dybest set om, hvilke liv kvinder faktisk lever og måske endnu mere, hvilke liv de drømmer om at leve. Det er det, der grundlæggende skaber moden, hverken modehusene eller street-moden. Det er også derfor, at den minimalistiske makeup nu slår igennem. Det begyndte allerede, da krisen ramte os, mener jeg, men det har taget tid, før det er nået bredt ud. Vores liv skulle være mere enkle og simple, og det skal vores makeup afspejle.«

»Vi er konservative«

Det har taget tid, mener hun, fordi makeup-moden ikke udvikler sig på samme måde. Makeup er noget, man selv lægger i sit ansigt, man har mange vaner, som ikke ændres, bare fordi man får et nyt produkt. En bestemt øjenskygge kan lægges på avantgarde-facon som til et modeshow eller nøjagtigt som vi plejer, i globelinjen og godt tonet ud. På den måde kræver makeup-trends, at hver kvinde i langt højere grad selv vælger at tage dem til sig og anvende dem.

Når det går langsomt, handler det blandt andet om, at makeup er ekstremt intimt. Helt tæt på huden.

»Dybest set er vi jo konservative. Jeg kender det selv. Når jeg er på arbejde, spørger andre makeupartister af og til, om de skal lægge makeup på mig. Og jeg har det sådan ’don’t touch my face!’ Selvom de er dygtige, det ved jeg, så har jeg ikke lyst. Sådan har mange kvinder det, tror jeg, og derfor ændrer det sig kun langsomt, hvad vi gør. Vores ansigter afspejler den måde, vores liv ændrer sig på, og den måde, vores drømme ændrer sig på, og det tager længere tid at ændre vores vaner og daglige rutiner end det gør at tage et par anderledes bukser på.«

Et nyt ideal

Fremtidsforsker Mette Sillesen, ansat i Future Navigator, er en af dem, der har et bud på, hvorfor moden har ændret sig.

»Det skyldes tre trends, tror jeg. Vi lever i en ekstremt iscenesat tid, hvor folk er trætte af at tage sig ud på instagram. Vi er fascineret af det virkelige, af det kantede, af det, der ikke bare er perfekt, så det makeup-frie er en modreaktion. Men det handler også om, at kvinder ikke længere i så høj grad gider være objekter mere. Vi kan selv.«

Den tendens ser hun ikke bare i makeup, men også andre steder, f.eks i modstanden mod Fitness.dks kampagne med seksualiserede kvinder, hvor hashtagget ’kugodt« blev brugt.

»Kvinder er ikke længere bare nogle, som mænd skal synes om. Vi bestemmer selv, og derfor gider vi måske ikke gå rundt med læbestift og lange negle. Endelig er der også en stor tendens, som handler om det spirituelle. Yoga er meget populær, vi dyrker det indre. Skønhed handler mindre om krop og udseende og mere om sjæl og det indre.«

At kvinder så stadig bruger masser af makeup-produkter for at se naturlige ud, er ikke umiddelbart logisk, mener Mette Sillesen. Og så alligevel.

»Det er da paradoksalt, at man bruger makeup for at se naturlig ud, men det handler jo stadig om et ideal, noget vi stræber efter. Da en række kendte kvinder lagde billeder af sig selv på instagram under hashtagget ’mit sande jeg’, så de jo stadig godt ud. Det handler ikke om at vise sig med det grimmeste morgenhår, man kan have, men om at leve op til et nyt ideal.«