Der er huller i nettet landet over

Næsten alle landets kommuner melder om problemer med mobil- og internetdækningen, viser rundspørge. Det forhindrer dem i at tilbyde borgerne gode digitale løsninger.

Bredbånd- og mobildækningen er ikke tilstrækkelig til de ambitioner, man har herhjemme. Ni ud af ti kommuner siger i et rundspørge, som nemlig Momentum, der er Kommunernes Landsforenings nyhedsbrev, »ja« til, at det i dele af kommunen er vanskeligt at få optimal mobil- og bredbåndsdækning, og i 67 procent af tilfældene har det ligefrem betydet, at det bliver besværligt for borgere at bruge de kommunale selvbetjeningsløsninger. Fold sammen
Læs mere
Foto: Iris

Hvis du flytter, skal det meldes på Borger.dk, du får besked om børnehaveplads til dit barn i e-Boks, og hvis du er syg, kan du sidde i din egen stue og have en videosamtale med lægen. Eller det burde du kunne.

Kommunikationen med det offentlige bliver i højere og højere grad digitaliseret, og der bliver brugt mange ressourcer på at lære blandt andet ældre, at de skal gå online for at se indkaldelsen fra sygehuset. Men det er ikke til megen nytte at have lært at bruge e-Boksen, hvis der ikke er forbindelse til internettet, og det problem oplever man i næsten alle kommuner ifølge en ny undersøgelse, som Momentum, der er Kommunernes Landsforenings (KL) nyhedsbrev, har lavet.

Her svarer ni ud af ti kommuner nemlig »ja« til, at det i dele af kommunen er vanskeligt at få optimal mobil- og bredbåndsdækning, og i 67 procent af tilfældene har det ligefrem betydet, at det bliver besværligt for borgere at bruge de kommunale selvbetjeningsløsninger på Borger.dk.

325 nødråb

Sorø Kommune er en af dem, der har problemer, og på bare to måneder i 2014 fik kommunen 325 henvendelser fra borgere og virksomheder, der ikke kunne få forbindelse.

»Der er mange situationer, hvor det er frygteligt irriterende, hvis man som borger ikke kan søge oplysninger på nettet. Man skal søge digitalt, hvis man for eksempel skal have en byggetilladelse, og så er det meget frustrerende, hvis man ikke kan komme igennem. Vores skoleelever har fået iPads og skulle gerne have mulighed for at bruge dem derhjemme,« siger Bente Kjeldal Jensen, der er landinspektør i teknik- og miljøafdelingen i Sorø Kommune.

På sundhedsområdet har man længe arbejdet på at indføre telemedicinske løsninger, hvor borgere selv indsender målinger eller sidder hjemme og taler med en læge via videoopkald.

Men begge dele kræver internetforbindelse, og 71 procent af kommunerne oplever, at hullerne i nettet gør det vanskeligt at bruge telemedicinske løsninger.

Artiklen fortsætter under grafikken

Den skrabede løsning

I Frederikshavn Kommune har man derfor været nødt til at vælge en skrabet model for at sikre, at projektet ikke kuldsejler.

»Vi havde forestillet os, at borgerne skulle have en videodialog med personalet, men dækningen er for dårlig til at få det til at virke. Derfor har vi valgt at nøjes med at give borgerne det mest elementære. For eksempel får patienter med KOL udstyr, så de kan aflevere blodtryk og vægt digitalt,« siger Mogens Kahr Nielsen, der er centerchef for IT, digitalisering og velfærdsteknologi i Frederikshavn Kommune og fortæller, at kommunens sundhedspersonale også rammes af problemet:

»Vi oplever, at vores medarbejdere f.eks. ikke kan slå oplysninger om borgerens medicin op, når de kører rundt i de områder, hvor dækningen er dårlig.«

Og Frederikshavn Kommune står ikke alene om at skære ned på digitaliseringen for at være sikker på, at den kan gennemføres.

61 procent af landets kommuner siger nemlig, at den dårlige mobil- og bredbåndsdækning forsinker de digitale løsninger, som kommunerne gerne vil indføre, men der er ikke lagt op til, at netværkshullerne bliver lukket med det samme.

Et bredt flertal på Christiansborg står bag en ny vækstplan for digitalisering, der blandt andet skal give bedre dækning fra 2020, men ifølge formanden for Kommunernes Landsforening, Kalundborg-borgmester Martin Damm (V), er det ikke hurtigt nok:

»Vækstaftalen indeholder flere af de tiltag, vi har efterlyst, og det er selvfølgelig glædeligt. Men fem år er altså lang tid for borgere og virksomheder at vente på at få en god dækning og kapacitet i mobil- og bredbåndsnettet både i byer og på landet. Og det er vigtigt at slå fast, at en tidssvarende mobil- og bredbåndsdækning ikke er kommunernes ansvar. Det er statens ansvar, at borgere, virksomheder og kommuner over hele landet har mulighed for at udnytte de digitale muligheder,« siger han til Momentum.