»Kapacitetsproblemer«, »en tikkende bombe«, »et sort hul«, »et flaskehalsproblem«.

S-togforbindelserne er gennem tiden blevet kritiseret for pladsmangel og dårlige forbindelser, men nu er løsningen måske fundet. 

Det drejer sig om en underjordisk eksprestunnel under København, hvor Danmarks tredjestørste togstation skal etableres under Rigshospitalet.

Eksprestunnellen skal strække sig fra Københavns Hovedbanegård mod Kystbanen med et stop ved Rigshospitalet – og med en afstikker til Emdrup. 
Eksprestunnellen skal strække sig fra Københavns Hovedbanegård mod Kystbanen med et stop ved Rigshospitalet – og med en afstikker til Emdrup.  Grafik: Maria Thykjær Jespersen

Det er et bredt politisk flertal, der har besluttet sig for at gå videre med det store infrastrukturprojekt i Københavns undergrund, der ifølge Ingeniøren kommer til at koste et sted mellem ti milliarder og 25 milliarder kroner.

På den måde vil de udvide den mere end 100 år gamle Boulevardbane mellem Københavns Hovedbanegård og Østerport, der i mange år har ageret flaskehals i den kollektive trafik, fordi strækningen er præget af kapacitetsproblemer.

Nye spilleregler for togtrafikken i København 

Det er ikke første gang eksprestunnellen omtales, og eksperter på området har ad flere omgange udvist begejstring for den, men nu har forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 i slutningen af oktober besluttet at igangsætte en undersøgelse af projektet, der i korte træk omhandler følgende muligheder:

  • Bygning af en eksprestunnel under København med en stor station under Rigshospitalet.

  • Udvidelse af den mere end 100 år gamle Boulevardbane mellem Københavns Hovedbanegård og Østerport Station til fire spor.

  • Etablering af S-togsdrift på Kystbanen.

De tre muligheder skal konkretiseres, så man i fremtiden eventuelt kan vedtage et eller flere af projekterne, skriver TV 2 Kosmopol.

Anders Jørn Jensen, centerleder i Miljøpunkt Nørrebro, kalder løsningen med eksprestunnellen for en potentiel gamechanger.

»Lige nu er Nørrebro et af Danmarks tættest befolkede områder, og ser du på bydelen generelt, er det påfaldende, hvor dårligt den er koblet på forbindelserne ud af byen gennem S-togstrafikken. Ser man på Rigshospitalet ovenfra, vil man opdage, at det ligger som en øde ø med vildt dårlige forbindelser,« siger han og fortsætter:

»På den måde vil eksprestunnellen og den store, underjordiske S-togsstation på Rigshospitalet blive en gamechanger for København. Den vil både løse et stort lokalt problem på Nørrebro med bedre forbindelser ud af byen, samtidig vil den lette adgangen til en af de vigtigste destinationer i byen i form af Rigshospitalet,« siger han til KøbenhavnLIV.

Banedanmark skriver på Transportministeriets hjemmeside, at løsningen vil kunne reducere rejsetiden for alle S-togspassagerer mellem København H og Hellerup, Emdrup og stationer mod syd og nord for disse.

Selve arbejdet sættes i gang i denne måned, men den strategiske analyse forventes først at være færdiggjort i starten af 2026.