Der er børn med dårligt sprog i alle landets 0. klasser

Hele 94 procent af landets børnehaveklasseledere finder børn i 0. klasserne med sproglige vanskeligheder. Børnehaver opdager det ikke eller glemmer at fortælle om det. Det kan give problemer langt op i skoleårene.

94 procent af 837 børnehaveklasseledere fandt sidste år et eller flere børn i deres klasse med sproglige vanskeligheder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Erik Refner

Rundt om i landet sidder tusindvis af nye skoleelever i 0. klasse og skal i gang med alfabet, tal og bøger. Når børnehaveklasselederne inden længe tester deres sprog, vil de opdage, at flere af børnene er sprogligt sat af i forhold til deres alder. Det skriver Politiken.

Hele 94 procent af 837 børnehaveklasseledere fordelt over hele landet fortæller ifølge en rapport, som Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) torsdag offentliggør, at de efter skolestart sidste år via sprogvurderingen fandt et eller flere børn i deres klasse med sproglige vanskeligheder.

De sproglige vanskeligheder kan give børnene store problemer med blandt andet at lære at læse og forstå en fælles besked.

»Det er vigtigt at komme godt i gang med skolen. Hvis man ikke kan hænge på sprogligt, kan det både få faglige og sociale konsekvenser, fordi et barn med sproglige vanskeligheder ikke kan udtrykke sig på lige fod med de andre«, siger Henriette Holscher, der er specialkonsulent i EVA, til Politiken.

Ifølge undersøgelsen fandt over halvdelen af børnehaveklasselederne det overraskende, at de fandt fra et til seks børn i deres klasse med sproglige vanskeligheder. De havde nemlig ikke fået sprogscreeninger eller anden information fra børnenes børnehaver, der indikerede, at der skulle være sprogproblemer.

Henriette Holscher mener, at det er mange set i lyset af, at der allerede i børnehaven er mange muligheder for at identificere de børn, som skal have ekstra sproglig opmærksomhed.

Men problemet er måske netop overleveringen af information fra børnehaver til skoler.

Ifølge professor Dorthe Bleses fra Center for Børnesprog på Syddansk Universitet mangler der en systematisk overlevering af børnenes sproglige færdigheder fra børnehave til skole.

»Forsinkelsen indhentes oftest ikke gennem skoletiden, og i takt med at de andre børn bliver dygtigere, kan spændet mellem dem blive større«, siger hun og forklarer, at flere ting kan have indflydelse på dårlig sprogtilegnelse, deriblandt forskellige diagnoser, men også forældrenes uddannelsesniveau, samt hvor gode forældrene er til at læse bøger for deres børn og i øvrigt udvide barnets ordforråd og antallet af nye begreber.