Den svensk-danske terrorforbindelse

Der kan trækkes tydelige trådefra både »øksemanden« og andre radikale, danske islamister til somaliske grupperinger i Göteborg, der igen har stærke bånd til terrororganisationen al-Shabaab.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

GÖTEBORG: Angrebet på Kurt Westergaard kom som et chok for mange, der kender den såkaldte »øksemand« som en velintegreret og engageret medborger i Aalborg. Men for en del svensk-somaliere i miljøet omkring al-Huda og Bellevue-moskéerne i Göteborg var det ikke nogen overraskelse.

For dem var det ikke et spørgsmål om, hvorvidt MGM ville foretage en terroraktion, men om hvordan og hvornår.

Berlingske Tidende har besøgt området og mødt en række folk i miljøet, der ved mindst to tilfælde har mødt den 28-årige dansk-somalier, og fortællingen om MGM - som den udlægges i Göteborg - adskiller sig markant fra det indtryk, som venner og kolleger i Danmark har haft.

MGM kom ved et tilfælde som en del af en delegation, der rejste rundt for at prædike i moskéer og foreninger og - som der er tradition for - til gengæld blev inviteret på mad og ophold af det lokale trossamfund.

Det angiveligt syv mand store selskab - der ifølge øjenvidner også inkluderede en imam, der var for rabiat til at få adgang til Danmark, og dansk-somalieren ARM, der for blot en måned skulle være manden bag et selvmordsangreb i Mogadishu - holdt blandt andet en offentlig fredagsbøn i den lille al-Huda »moské« i byens indvandrertætte Biskopsgården-område.

En af dem, der var til stede, beskriver det som »en skræmmende aggresiv« prædiken, der chokerede mange af de ellers relativt ortodokse medlemmer af trossamfundet.

Skjulte ikke sympati

Det berettes, at delegationen - bortset fra under selve prædiken - ikke lagde skjul på sympatien for den somaliske oprørsgruppe al-Shabaab, der i lighed med eksempelvis Taleban i Afghanistan forsøger at indføre et Sharia-reguleret styre og mange steder er stemplet som en decideret terrororganisation.

»Den ældre generation« så derfor bekymret til, mens den overvejende danske delegation efter fredagsbønnen lukkede dørene til moskéen for at holde nattemøder med unge svensk-somaliere. Ifølge andenhåndsberetninger gik det hårdt for sig.

Flere svensk-somaliske forældre fortæller, hvordan deres børn efterfølgende beskrev, hvordan de besøgende havde opfordret til at deltage i al-Shabaabs kamp mod regimet i Somalia og de vantro.

»Det udviklede sig endda voldeligt, da nogen forsøgte at argumentere imod,« siger en af moskéens trofaste støtter, der i dag benytter en anden moske for at beskytte sine børn.

Siden vinteren 2008-2009 vurderer den svenske efterretningstjeneste Säpo, at 20 svensk-somaliere har været igennem al-Shabaabs terrortræningslejre i Somalia, og flere familier i Göteborgs somaliske miljø enten ved eller tror, at deres børn er blevet hvervet, men tør ikke kontakte myndighederne af frygt for at komme i problemer. Dels med politiet, dels med de mest radikale i lokalsamfundet.

Lukket samfund

Ingen af dem, Berlingske Tidende har mødt i Göteborg - i flere tilælde under stort hemmelighedskræmmeri - vil stå frem med navn eller på anden måde identificeres.

Som en mangeårig, aktiv bruger af en af begge de to moskéer siger:

»Vores samfund er ikke, som det du kender. Man er blevet enige om, at man ikke snakker med medier og politiet om de her ting, og det er farligt at modsætte sig sådan en beslutning. Jeg gør det, fordi jeg føler, jeg er nødt til at fortælle sandheden. Langt størstedelen af det svensk-somaliske samfund her er slet ikke enige med de her ekstremister og deres helt fejlagtige fortolkning af islam og Koranen..«

Børn forsvinder

En skolelærer med muslimsk baggrund, der underviser på en skole med mange somaliere, beskriver at flere elever i området er forsvundet efter at have været i kontakt med folk i miljøet omkring moskéerne.

Læreren har efter eget udsagn ved selvsyn oplevet bl.a. dansk-somaliske »fremmede«, der har været i området for at samle støtte til al-Shabaab.

»Vi mærker, at de unge - ofte somaliere - ændrer sig og f.eks. bliver rasende, når vi diskuterer religion, når først de er blevet »hjernevasket« af de her ekstreme foreninger og grupper. Vi forsøger at få dem til at holde fast i det almindelige samfund, men vi har tabt nogle, hvor forældrene ikke ved andet, end at de unge er rejst til Somalia,« siger vedkommende.

Et fremtrædende medlem i en somalisk forening fortæller, at det sker oftere og oftere, selvom det somaliske miljø generelt har lagt afstand til al-Shabaab.

»Udlændingene kommer her blandt andet for at samle penge ind til organisationen, men også for at rekruttere. Mange af vores unge har haft svært ved at finde jobs og mening med livet her, og der er så folk, der pludselig står med en kuvert med masser af penge. Det kan være lokkende.«

I følge en kilde, der har haft sin daglige gang i området, men nu bor et andet sted, mødtes MGM også med folk fra Islamiska Sunnicentret Trossamfund (ISC), der driver byens store Bellevue-moské.

Den kom for alvor i fokus sidste sommer, da lederen Yusuf Abdulkadir - selvom moskéens 40 mand store komitée i følge Berlingske Tidendes oplysninger modsatte sig - inviterede al-Shabaabs meget kontroversielle frontfigurer, Xasan Xuseen.

Blot et par uger inden MGM blev arresteret i netop Kenya - ifølge den kenyanske efterretningstjeneste under mistanke for at have konspireret med ledende al-Shabaab folk om et terrorangreb i Nairobi.