Den »mindst ringe løsning« var fundet, men nu er mimrekortet alligevel reddet

I en regulær kovending har organisationen bag afskaffelsen af mimrekortet valgt at gøre beslutningen om. Det sker efter uger med skarp kritik af, at mange ældre kommer til at opleve prisstigninger, og beslutningen høster nu henrykte reaktioner hos politiske ordførere.

Landets pensionister skal alligevel ikke skifte deres mimrekort ud med rejsekortet, har Din Offentlige Transport besluttet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Vibeke Toft/Ritzau Scanpix

Der er alligevel lys for enden af S-togstunnelen for de pensionister, der havde udsigt til at skulle skille sig af med pensionistkortet til offentlig transport, også kaldet mimrekortet.

For i en kovending har Din Offentlige Transport (DOT), som er paraplyorganisation for DSB, Movia og Metroselskabet, valgt at trække planerne om en sløjfning af kortet tilbage på ubestemt tid. Det oplyser DOT i en pressemeddelelse.

I landets medier har man den seneste tid kunnet læse om ældre, der er kede af at stå til prisstigninger på mange hundrede procent for brug af kollektive transportløsninger fremover, og også mange politikere var utilfredse med DOTs udmelding. Det ændrede sig tirsdag.

»Det er utrolig positivt, at de lytter til kritikken. Jeg tænker selvfølgelig på, hvad den anden løsning bliver. Det vil tilgodese de ældre, som har vanskeligheder ved at opfylde det almindelige rejsekort. Jeg venter spændt på, hvad den anden løsning er,« siger Dansk Folkepartis ældreordfører, Karina Adsbøl.

I dag kan pensionister få rabat, hvis de køber en billet, men billetterne er fordelt over hele landet 25 procent dyrere, end hvis man benytter rejsekortet, som ikke har rabatter.

Derfor valgte DOT at udfase pensionistkortet og lægge rabatterne over på rejsekortet, hvor pensionister får 40 procent rabat.

Imidlertid var blandt andre Ældre Sagen nervøse for, om en del af pensionisterne ville kunne finde ud af at bruge rejsekortet, hvor man skal huske at tjekke ind og ud efter hver rejse. Og samtidig viste det sig ifølge Jyllands-Posten, at omlægningen af systemet ville betyde, at 64 procent af rejserne vil koste mere, end de gør i dag. Af dem vil godt en tredjedel stige med over 50 procent​.

Det mødte ramaskrig fra såvel ældre som politikere og interesseorganisationer, og i sidste uge meddelte transportminister Benny Engelbrecht (S), at han ville gå i dialog med DOT om andre løsninger.

Karina Adsbøl, er det helt urimeligt at stille krav til, at de ældre følger med den teknologiske udvikling?

»Ja, det synes jeg faktisk, det er. Man skal tænke på forbrugerne i det her, og der må man bare sige, at ældre er vokset op i en anden tid. Teknologien udvikler sig hele tiden, og der skal man altså have alle med,« siger Karina Adsbøl:

»De henvendelser, jeg har fået, handler om, at det er svært at tanke penge på rejsekortet og huske at bruge det til at tjekke ind og ud. Økonomien er også en væsentlig del, og når de har været så glade for mimrekortet, er det brandærgerligt at skille sig af med det.«

Da Berlingske i sidste uge talte med Eskil Thuesen, der er ressourcedirektør i Movia og talsmand for DOT, lød meldingen, at »det er den mindst ringe løsning«, de var nået frem til. På spørgsmålet om, hvorfor DOT så i dag vurderer, at der muligvis findes en bedre løsning alligevel, svarer Eskil Thuesen:

»Det kommer an på, hvilke kriterier man ser på.«

Kan du komme det nærmere?

»Det kan jeg slet ikke sige noget om,« siger han.

Målet om en fair fordeling af rabatter står imidlertid stadig ved magt, og det er vilkår, som DOT og selskaberne bag er bundet af, fortæller Eskil Thuesen. Han kan dog ikke sige, om det i sidste ende kommer til at afværge de takststigninger, som visse ældre havde i vente.

Alligevel glæder man sig i SF over, at beslutningen er lavet om.

»Min umiddelbare reaktion er, at det er rigtig godt, at de gjorde det. Det forslag, der lå, var fuldstændig uspiseligt,« siger Kirsten Normann Andersen, ældreordfører for SF.

Beslutningen om i første omgang at sløjfe mimrekortet er et levn fra loven om trafikselskaber, som blev vedtaget tilbage i 2007, hvor man skulle fastsætte ensartede takster og følge den teknologiske udvikling af rejsekort.

»Det var en umulig opgave, for i Aarhus var man vant til at benytte sig af den kollektive trafik, men det var man ikke i samme grad i Vestjylland. Når jeg bliver bekymret, er det, når der er ældre, som risikerer at mangedoble deres transportudgifter. De bliver begrænset i at have deres sociale kontakter, som er vigtige,« siger Kirsten Normann Andersen.