Den europæiske forsvarsindustri kæmper for livet

EU forsøger at bekæmpe modkøb i forbindelse med ordrer på blandt andet kampfly for at øge den europæiske forsvarsindustris konkurrenceevne. Globalt stiger brugen af modkøb eksplosivt i kampen mellem de store producenter.

Gripen NG er det mindste af de fire kampfly, der konkurrerer om at afløse de danske F16-fly. Det svenskproducerede kampflys chance for at vinde vurderes at være tilsvarende små. Fold sammen
Læs mere

Europa er ved at tabe kampen om at udvikle og sælge avanceret forsvarsmateriel såsom kampfly og droner til USA og Israel.

Det mener Tom Enders, der er chef for en af Europas absolut største højteknologiske virksomheder, EADS, der fremstiller både Airbus-passagerfly, droner og militærfly, heriblandt Eurofighter, som er en af de fire konkurrerende fly i den danske kampflykonkurrence.

Ved en konference om forsvarsindustrien i Bruxelles for nylig fastslog han ifølge Financial Times, at Europa bliver tvunget til at købe sit næste kampfly efter Eurofighteren i USA eller Asien, hvis ikke Europa investerer i sin egen forsvarsindustri.

Europas forsvarsindustri fyldte på dagsordenen, da EUs statsministre mødtes kort før jul, men afgørende og bindende beslutninger om Europa, at skal bygge egne kampfly og egne militære droner i fremtiden, blev ikke truffet. Ifølge direktør Frank Bill fra foreningen for danske forsvarsindustrier, FAD, er forsvarsindustrien kendetegnet ved, at det er kunderne, altså staterne, der driver det kostbare udviklingsarbejde af for eksempel et nyt kampfly. Men for tiden skærer de europæiske lande ned på deres forsvarsbudgetter, og derfor er der ikke mange større udviklingsprojekter i gang.

De store europæiske våbenindustrier, som EADS eller britiske BAE, konkurrerer derfor hårdt på det globale marked. Men på det marked er det ikke nok at tilbyde et avanceret produkt. Købernationerne forlanger modkøb, direkte eller indirekte – altså køb af produkter og teknologioverførsel for eksempel ved, at sælger opfører en flysamlefabrik i køberlandet, hvis der er tale om flykøb.

Ifølge en nylig opgørelse i Financial Times, der er baseret på data fra IHS Janes, slæber de store europæiske forsvarsindustrier nu rundt på modkøbsforpligtelser for tilsammen over 400 milliarder kroner.

De skal altså købe varer og investere for meget store og voksende milliardbeløb for at kunne sælge deres militære produkter, og da Saab forleden vandt Brasiliens kampflykonkurrence, voksede våbenproducenternes modkøbsforpligtelse med yderligere godt 25 millliarder kroner. Ifølge Financial Times koster modkøbsforpligtelsen i bedste fald tre-fem procent oveni prisen på produktet; i nogle tilfælde betyder modkøb omkostninger på syv-ti procent.

Vil svække EU-reglerne

Kampen mellem de store vestlige private producenter af forsvarsmateriel og de ofte statsejede producenter i Asien og Rusland er hård, ikke mindst fordi de statsejede selskaber har flere muligheder for at manøvrere. Når en stat også ejer en stor bank, energiselskaber og forsvarsgiganter, er der store muligheder for at strikke attraktive salgspakker sammen til et land, der gerne vil købe, men måske ikke har kontanterne.

I Europa placerer nationer med egen forsvarsindustri, for eksempel Frankrig, Tyskland og Storbritannien, oftest deres militære ordrer hos egne virksomheder uden EU-udbud. Det er tilladt inden for EUs traktat, når et land vurderer, at anskaffelsen er en væsentlig national sikkerhedsinteresse.

Danmark og andre mindre EU-lande, hvis virksomheder kun er underleverandører, er derimod ved at blive klemt af skærpede krav fra EU, der vil begrænse adgangen til at kræve modkøb fra forsvarsindustrier i andre EU-lande. I Danmark ventes erhvervsminister Henrik Sass Larsen (S) at erstatte den nuværende lovgivning, som EU finder traktatstridig, med administrative retningslinjer, der i praksis skal opretholde adgangen til at kræve modkøb mest muligt.

»Det er en national dansk sikkerhedsinteresse, at der findes en forsvarsindustri, der blandt andet kan bistå forsvaret teknisk og som rådgiver,« siger Frank Bill fra foreningen for danske forsvarsindustrier, FAD.Så mens modkøb får stigende betydning på det globale marked, er modkøb som et dansk industripolitisk instrument i vanskeligheder. Forsvarsminister Nicolai Wammen (S) fastslog kort efter sin tiltræden i august, at der skal følge arbejdspladser med, når Danmark køber kampfly. Men det kan vise sig lettere sagt end gjort, hvis EU-Kommissionen kommer igennem med sin skærpede kurs.