Der var »ingen fare« for, at Bilka, Føtex og BR skulle løbe tør for en vis rød og spids hue i år.
»Vi har indkøbt rigtig, rigtig mange nissehuer, så børnene ikke skal gå forgæves efter Tinkas røde nissehue, som jo i tidligere år har vist sig at være yderst populær blandt børnene,« sagde Henrik Schmidt, indkøbsdirektør for nonfood i Salling Group, i en pressemeddelelse 10. oktober.
Men nu, godt en måned senere, har piben fået en anden lyd.
Der har nemlig vist sig at være særdeles godt gang i salget af den populære nissehue, som sælges i forbindelse med, at tredje sæson af TV 2-julekalenderen om nissen Tinka løber af stablen til december.
Flere butikker skriver på Facebook, at de oplever, at folk decideret hamstrer Tinka-nissehuer. Derfor har man nu indført en begrænsning på, hvor mange huer hver kunde må købe.
I løbet af kort tid har de tre butikskæder solgt knap halvdelen af det samlede antal Tinka-nissehuer. Det oplyser Salling Group i en ny pressemeddelelse.
Supermarkedskæden har ellers købt »historisk mange Tinka-nissehuer«, lyder det.
»Så vi er positivt overraskede over den overvældende efterspørgsel, men det går fortsat hurtigt. Derfor sætter vi også en begrænsning på max fire huer, så vi sikrer, at huerne ender på toppen af de små,« siger Henrik Schmidt denne gang.
»Det var vores overbevisning, at 210.000 nissehuer til landets børn ville være rigeligt, men vi må tilstå at have undervurderet efterspørgslen.«

Huer blev solgt for 500 kroner
Hvis du sidder og bliver i tvivl om, hvorvidt kalenderen viser 2019, er der ikke så meget at sige til det. Præcis samme røde hue skabte nemlig en veritabel børnefamiliekrise for tre år siden.
Dengang udbrød der panik før juletid, da Ford, som dengang var officiel Tinka-sponsor, løb tør for huer.
Ford endte i en shitstorm, og da forældrene begyndte at berette om grædende, skuffede børn, lovede bilproducenten, at flere huer var på vej til de lokale forhandlere, hvor man kunne skrive sit barn op til en hue.
Alligevel slap lageret op. På dba.dk lå prisen for en hue pludselig på op til 500 kroner.
I 2019 havde Ford bestilt 50.000 nissehuer – to en halv gange så mange, som da den allerførste Tinka-julekalender var på skærmen i 2017.
I år er de første 100.000 Tinka-huer altså allerede revet af hylderne.
Tinka-nissehuen koster 12 kroner, hvoraf de to kroner doneres til Julemærkehjemmene. Salget af nissehuer ophører, når den sidste er solgt, oplyser Salling Group.