De unge magter, medierne og modeugen

Under den netop overståede modeuge var det ikke kun erfarne fagfolk, der viste flaget.

Backstage fra Nicholas Nybro på Rådhuset. Fredag den 5. februar 2016. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sara Gangsted

Mode er blevet et mere tilgængeligt fænomen end tidligere. I dag er de nyeste trends blot en blogsøgning eller et Instagram-klik væk, og det har skabt rum for, at også unge kræfter deltager i modeugen.

»Det er helt klart en tendens, vi ser. Der er i dag så mange forskellige måder at være et medie på. Og de, der har allermest styr på blogs, Instagram, Snapchat og så videre, er de unge mennesker,« forklarer udviklingsdirektør hos Copenhagen Fashion Week, Anne Christine Persson.

Hun bakkes op af forsker i forbrugerkultur, branding og ungdomskultur ved Syddansk Universitet, Dannie Kjeldgaard. Han peger på, at de sociale medier fuldstændigt har ændret den måde, som modeinstitutionen fungerer på.

»De giver brugerne enormt meget magt. Gennem de sociale medier får de unge mennesker en unik chance for at opnå indflydelse ved at dele indtryk og tendenser,« forklarer han.

Han peger samtidig på, at hvis man som modevirksomhed har godt fat i de unge kræfter, kan det være med til at styrke brandet og dets magtposition over for indkøberne: »Det er rigtig interessant, for det er en helt ny gruppe af aktører, der kommer på banen her. Modebranchen holder øje med, hvad det er, der sker i ungdomskulturen, for det er her, de nye ting udspringer fra. Tendensen med, at de unge har fået mere magt, er ikke noget, der forsvinder igen,« fastslår Kjeldgaard.

Umiddelbarhed over erfaring

Hos Copenhagen Fashion Week peger man dog på den risiko, der kan være ved at de unge i stigende grad vinder indpas i modebranchen:

»Ved at flere og flere unge tidligt bliver en del af branchen, risikerer man, at det kan være på bekostning af den lidt ældre og mere erfarne del, som har en masse viden om branchen og modehistorie, der ikke kan erhverves fra den ene anden dag til den dag, men er erfaret over en række år,« siger Anne Christine Persson.

En af de aktører i modeverden, der særligt har et greb om de unge, er designer Asger Juel Larsen. Han nikker også genkendende til tendensen med det stigende antal af unge i modebranchen:

»Jeg tror, at udviklingen skyldes, at de nye generationer på mange måder har en hel anden form for power i forhold til medier og mode. De her mennesker har fået et nyt talerør med de sociale medier, som man ikke havde for fem-otte år siden. De unge er vigtige spillere, for de har også noget sige.«

Han peger på, at de unge er uundværlige for modeverdenen, fordi de bidrager med en umiddelbarhed, der er med til at skabe det gode show, og er med til at skabe en altafgørende mangfoldighed.

Kom med i kulissen under den københavnske modeuge: