DE: Konkurrenceforvridende kampagne mod læskedrikke

Ny anbefaling på maksimum en halv liter sødet læskedrik om ugen skal begrænse børns sukkerforbrug. Forkert at gå efter en enkelt branche, mener Dansk Erhverv.

Danske børn og unge får for meget sukker fra læskedrikke, men de får også en hel masse fra morgenmadsprodukter, slik og kager.

Derfor er Dansk Erhverv, der repræsenterer både læskedriksproducenter, importører, grossister, detailhandel og restauranter, absolut ikke tilfredse med, at familie- og forbrugerminister Carina Christensen (K) onsdag råbte vagt i gevær over for børns forbrug af sukkerholdige læskedrikke.

- Det er stærkt konkurrenceforvridende lige at slå ned på én branche vel vidende at en stor del af det sukker, børn spiser, kommer fra andre branchers produkter. Det er en lidt for nem løsning, der virker meget populistisk, siger Dansk Erhvervs fødevarechef, Hanne Bach.

Forbrugerministeren sætter en grænse på maksimum en halv liter sødet læskedrik om ugen, og det budskab bliver lanceret i hele landet i en kampagne efter nytår.