De dygtige damers dag

Freya Dalsjø viste pelse, der var lige til at skrive på ønskelisten, og Christina Exsteen slog fast, at huset By Malene Birger er i gode hænder.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Torsdag begyndte godt og blev kun bedre.

Freya Dalsjø viste igen, at hun er vanvittig dygtig, og hos By Malene Birger trådte Christina Exsteen for alvor ud af Malene Birgers skygge og viste sin allerbedste kollektion som chef for mærket.

Freya Dalsjø havde arbejdet med assymetri og med drapering, med bare skuldre og med detaljer, der næsten mindede om sumobryderes lændeklæder, der hang fra kjoler og nederdele. Silkebluser og kjoler med print i klare farver, rustrød og fed fløjl som brede bukser og tunikaer, pæne bukser med gennemsigtige paneler. Velfungerende og pænt men ikke med den geniale idé som sidste sommer, hvor både strikbluser og kjoler var indlysende gode. Det var en fin kollektion, som indeholder mange gode ting, der er nemme at bruge.

Hvad der er allermest imponerende er dog, hvor sindssyg dygtig Freya Dalsjø er til at lave pels. Hun kan bruge materialet, så det beholder sin eksklusivitet og er klassisk smukt – og dermed virker langtidsholdbart – men også er moderne, cool og brugbart. Pelse, som man ville bruge til hverdag, ikke bare i Det Kongelige Teater, og pelse, som man ville kunne hente børn i, gå i Irma i – og i Det Kongelige Teater i. Helt urimelig pæn var hendes frakke i lodrette striber, og endnu bedre en violet næsten Western-inspireret frakke med kanter af sort ræv. Også brede pelsstolaer i barberet mink var lige til at skrive på ønskelisten.

Freya Dalsjø er Kopenhagen Furs bedste ambassadør og viste langt bedre end tirsdagens pelsshow, hvilken vej pelsbranchen kan gå, hvis den vil forny sig. Ikke ved at være skabagtig ungdommelig, men ved at arbejde seriøst med materialet i et yngre formsprog.

Tøj til at slå ihjel for

Lige så god en oplevelse, ja, måske bedre, var det, da By Malene Birger holdt show på Glyptoteket samme eftermiddag. Christina Exsteen viste sin suverænt bedste kollektion, siden hun fik den svære plads som Malene Birgers efterfølger i huset, der bærer hendes navn.

Det var, som om hun havde fundet sig til rette i pladsen, så hun både kunne være sig selv og samtidig frit bruge de elementer, som Malene Birger selv så suverænt raffinerede.

Det betyder, oversat til almindelig dansk, at kollektionen, der kom i utroligt smukke farver – dybe toner, som vi kaldte juvelfarver, sidst de var fremme: en dyb bordeaux, en mørk petroleum, dyb grøn – havde en slank silhuet og indeholdt både workwear (man kunne slå ihjel for det pæne mørkeblå jakkesæt med perfekte bukser og en elegant jakke) og festtøj, ville fungere til voksne kvinders liv. Både det, de har på kontoret, og det, de dyrker udenfor.

Selvsikker elegance

Her var tøj til festerne men også til hverdagen, og bedst af det hele var der en afslappet elegance over det. En selvsikker kvinde, der kombinerer sit tøj, som det passer hende. En herrejakke og en blondekjole, en pels svunget over en festkjole med samme nonchelance som var det en badekåbe, en tynd silkekjole med blondekanter og en langærmet blondetrøje med høj hals.

Her var den udsmykning med sten og pailletter, som Birger herself brugte, men brugt anderldes, på lommer, hvor det fik form som store grafiske felter og kun sparsomt på revers. Her var farvestrejf fra indersiden af en læderjakke, hvor foret frækt var turkis mod det bordeaux ydre, og fra foret i taskerne, som var krænget åbne og båret over armen.

Både de gode bukser til kontoret og den smukke kjole til julefrokosten. Men allermest en fornemmelse af, at her var en designer, der havde fundet ro til at lave det tøj, hun tror på. Det var fantastisk fint at se, og det er svært at tænke andet, end at Malene Birger, som selv for første gang i flere sæsoner overværede showet, må have været glad. Og lidt stolt.

Huset By Malene Birger er virkelig i gode hænder. Nu.