Dash 8-ulykke kunne være undgået

En gummiring på afveje, som var skyld i SAS' tredje Dash 8-ulykke, kunne have været opdaget med bedre procedurer.

Foto: Claus Bech/Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Da det tredje af de ulykkesramte Dash 8-fly – der dengang fik det lidet flatterende øgenavn Crash 8 – i efteråret 2007 havarerede i Københavns Lufthavn, skyldtes det en gummiring, der fejlagtigt var havnet i det hydrauliske system i landingsstellet.

Det fastslår Havarikommissionen i dag tirsdag i sin endelige rapport om Dash 8-havariet 27. Oktober 2007, hvor endnu et SAS-fly af den type måtte foretage en nødlanding.

Kommissionen peger samtidig på, at fejlen kunne være undgået, hvis mekanikerne, der havde vedligeholdt flyet, havde opdaget den pågældende gummiring. Procedurerne for vedligehold fra producentens side var imidlertid både mangelfulde og uklare, konkluderer Havarikommissionen.

Menneskelige fejl

- Omstændighederne var menneskeligt relaterede. En grundig inspektion i henhold til en defineret inspektionsprocedure kunne have ført til en konstatering af O-ringen, men vedligeholdelses-personalet havde ingen procedurer til rådighed, fremgår det af rapporten.

Det pågældende fly var på vej fra Bergen i Norge til Kastrup Lufthavn, og ingen af de sammenlagt 40 passagerer og 4 besætningsmedlemmer kom alvorligt til skade under havariet.

Det var netop nødlandingen i slutningen af oktober 2007, der fik SAS til at give Dash 8-flyene det endelige dødsstød, hvilket dengang blev vurderet til at koste SAS et milliardbeløb for bl.a. aflyste afgange.

To ulykker med samme flytype samme år

Tidligere på efteråret – i september 2007 – var to af SAS’ Dash 8-fly havareret. Den første episode skete i Aalborg Lufthavn, og den anden var et fly på vej til Litauen, der måtte nødlande i hovedstaden Vilnius. Heldigvis uden menneskelige kvæstelser – men ved begge episoder var det højre landingsstel, der var problemet.

Efterfølgende valgte SAS at grounde selskabets 27 fly af slagsen, og også den canadiske flyproducent Bombardier henstillede til at holde flyene på jorden. Og ikke lang tid efter viser undersøgelser, at korroderede bolte i landingsstellet har skylden for havarierne.

Efter et grundigt sikkerhedscheck af samtlige af SAS’ Dash 8-fly, blandt andet efter nye anvisninger fra både SAS og flyproducenten, er det problemramte fly i begyndelsen af oktober igen klar til at gå på vingerne. Men få uger efter går det altså igen galt, da flyet fra Bergen må nødlande i Kastrup.

Igen er der problemer med at få landingsstellet ud, men rapporten fra Havarikommissionen slår fast, at det denne gang ikke er rustne bolte, men altså den vandrende gummiring i det hydrauliske system, der er synderen.