Danskerne vil ha´ pølser og fritter

På trods af kostråd og gode intentioner vælger danskerne stadig den fede fastfood.

Burgerne, fritterne og pølserne fører klart i kampen om danskernes kostvaner. Vi siger, vi vil have sund fastfood, men vælger næsten altid det fede, når vi kan, viser alle erfaringer. Det skriver metroXpress.

DSB indførte i 2005 en 'Grøn menu', men i dag sælges menuen kun i 33 butikker ud af knap 100.

»I forhold til, hvor meget fokus der var på menuen, må vi sige, at det er meget begrænset, hvad der sælges. Vores passagerer vil helst have pølser og sandwich,« siger produktchef Mette Roelsgaard.

Samme erfaring er høstet i cafeterier og burgerbarer landet over. Da Zoologisk Have sidste år afskaffede de franske hotdogs i flere af restaurationerne, gjorde gæsterne oprør. Nu er pølsen tilbage.

Lalandia har haft samme oplevelse. En kundeundersøgelse viste, at badegæsterne ville spise sundt. Men da det grønne kom på bordet, sagde kunderne nej-tak og valgte pølserne og fritterne i stor stil.

Burgerkæden McDonald's har også indført sundere alternativer, og selvom salget er opadgående, er det stadig burgerbestillingerne, der boomer.

»Vi sælger mere og mere kildevand og flere og flere salater, men det ville være forkert at sige, at vi er en helseforretning. Det er vores traditionelle produkter, der sælger,« fastslår Kristian Scheef Madsen, driftsdirektør hos McDonald's Danmark.

Skal fastfood-vanerne ændres må der en slags frivillig tvang til, mener kostvaneforsker ved Fødevareinstituttet Anja Biltoft-Jensen.

Hun nævner Disneys forlystelsesparker som et godt eksempel. Her blev børnemenuerne sidste år ændret, så de serveres med mælk eller vand, ligesom pommes friterne er blevet erstattet af gulerødder.

Det har betydet, at mellem 77 og 90 procent af kunderne vælger at beholde det sunde tilbehør, selvom man kan bede om pommes frites og sodavand i stedet.

»Det kræver jo en ekstra indsats at ændre folks vaner, og derfor er det vigtigt, at de sunde alternativer er lettilgængelige,« siger Anja Biltoft-Jensen.

»Hvis det sunde automatisk kommer på tallerkenen eller bakken, bliver det nemmere at ændre folks holdning til det, man putter i munden. Ellers kan det godt virke som om, at virksomhederne kun tilbyder sunde alternativer for at pleje deres image,« vurderer hun.

Vi spiser fastfood for seks milliarder kroner årligt. Mere end hver anden dansker er overvægtig.Kilde: metroXpress