De fleste kan nok genkende det.
Hvem har ikke prøvet en pc, der fryser eller går ned uden at gemme. Og hvilken Mac-bruger kender ikke den endeløst snurrende badebold.
Med andre ord: Computeren driller.
Maskinerne i dag fungerer bedre end for 20 år siden, hvor Windows-pc'er yndede at fortælle, at ens igangværende program havde udført »en ulovlig handling« og pludselig blev lukket ned.
Men der er stadig udbredte problemer.
Det konkluderer forskere i et nyt studie, skriver Københavns Universitet på dets hjemmeside.
Forskerne fra Roskilde Universitet og Københavns Universitet har regnet sig frem til, at danskerne spilder mellem 11 og 20 procent af deres tid foran computeren på systemer, som ikke virker, er langsomme eller så svære at gennemskue, at man ikke kan løse den opgave, man har gang i.
Højt tal
»Det er vildt, at tallet er så højt,« siger Kasper Hornbæk, som er professor på Datalogisk Institut ved Københavns Universitet.
Han medgiver, at det er svært at lave it-systemer, men mener også, at det hænger sammen med, at almindelige mennesker ikke bliver inddraget nok, når systemerne udvikles.
Ifølge forskerne skyldes problemerne ikke, at folk forsøger at løse meget avancerede opgaver. Tværtimod er der tale om dagligdags opgaver, lyder det.
Konklusionen bygger på 234 deltagere i alderen ti til 69 år, hvoraf størstedelen brugte en computer seks til otte timer dagligt. Deltagerne talte ikke alene studerende og revisorer, men også it-professionelle.
Stor gevinst at hente for samfundet
I løbet af en enkelt time fik forskerne dem til at indrapportere situationer, hvor computeren drillede og ikke kunne løse den opgave, brugerne gerne ville.
De hyppigste indrapporterede problemer fra deltagere var:
»Systemet var langsomt«
»Systemet frøs midlertidigt«
»Systemet brød sammen«
»Det er svært at finde ting«
De hyppigste problemer handler trods alt ikke om nedbrud. De handler derimod om utilstrækkelige performance og ringe brugervenlighed, lyder konklusionen.
Med tanke på, at langt de fleste danskere bruger computere, smartphones eller lignende elektroniske dimser på deres arbejde, er der mulighed for at hente en stor samfundsøkonomisk gevinst, hvis problemerne kan løses, mener han.
»Der går en masse produktivitet tabt på arbejdspladserne rundt om i Danmark, fordi folk ikke kan udføre deres almindelige arbejde, fordi computeren ikke kører, som den skal. Derudover skaber det masser af frustrationer hos den enkelte bruger,« siger Kasper Hornbæk.
Forskeren har også et bud på, hvad der kan gøres for at høste gevinsten. Det handler om at inddrage brugerne i højere grad, når systemerne udvikles. Og så drejer det sig om, at der bør kastes nogle flere ressourcer efter at nytænke måden, vi præsenteres for fejl på, mener han.
»Noget af løsningen kan være at skærme os fra, at computeren arbejder på at løse en fejl. I virkeligheden er der ingen grund til, at vi skal se på en uforståelig boks med kommandoer eller en frossen computer. Computeren kunne sagtens løse problemerne i det skjulte, mens den serverede en backup-udgave af systemet for os, så vi uforstyrret kunne fortsætte med vores opgaver,« siger Kasper Hornbæk.