Danskerne må vente på den digitale post

Danskerne skal ikke forvente, at deres digitale postkasse vil bugne med meddelelser, når post fra det offentlige efter planen skal være elektronisk 1. november. Det er nemlig ikke alle myndigheder, der vil være nået i mål til tiden.

Inden udgangen af 2015 skal 80 procent af danskernes kommunikation med både kommuner, regioner og staten foregå digitalt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sophia Juliane Lydolph

»Nu bliver det nemmere at have styr på de vigtige papirer. Fra 1. november sender det offentlige post til dig digitalt. Fremover går du på nettet og læser posten.«

Meldingen toner for tiden hen over TV-skærmene, hvor danskerne bliver mindet om, at alle over 15 år skal være klar til at modtage digital post fra det offentlige om mindre end to måneder.

Inden udgangen af 2015 skal 80 procent af al kommunikation med både kommuner, regioner og staten nemlig ske digitalt for hvert år at spare to milliarder kroner, der kan bruges bedre end på papir, porto og administration.

I det offentlige er det imidlertid ikke alle, der forventer at være helt klar til tiden og kunne aflevere også breve med personfølsomme oplysninger i den digitale indbakke på Borger.dk eller E-boks.dk, som man tilgår med sin NemID.

Det viser den store kortlægning af IT-brugen i Danmark »IT i praksis« fra Rambøll og Dansk IT, der er blevet udarbejdet på baggrund af interviews med både private og offentlige virksomheder samt menige danskere.

Heri svarer 57 procent af de statslige organisationer ja til, at de i høj grad forventer at nå i mål til tiden, mens det gælder 91 procent af kommunerne. For et år siden var det henholdsvis 59 procent og 94 procent, der svarede ja.

At staten halter sådan bagefter er ikke spor godt.

»Man hører tit argumentet fra staten om, at der ikke er så meget borgerbetjening dér, men stort set alle ministerier har borgerbetjening. Ingen kan sige sig helt fri – selv om Statsministeriet kontakt med borgerne måske er meget begrænset. Det er et dårligt signal at sende. Det er altid godt at feje for sin egen dør,« siger Ejvind Rasmussen, direktør i Rambøll Management Consulting.

»IT i praksis« angiver ikke konkrete tal for de fem regioner, men ifølge Rambøll Management er billedet her lidt broget.

Besparelsen lokker

Ifølge en opgørelse fra Digitaliseringsstyrelsen skal danskerne da heller ikke forvente, at det vil vælte ind med digital post fra det offentlige allerede fra 1. november.

Mange danskere har ikke stor kontakt med det offentlige, og det offentlige har ikke alle IT-systemer på plads, så tingene kan sendes digitalt.

»Der vil stadig være noget post, der i mange år frem skal sendes på papir på grund af skæve formater. Men der gøres en stor indsats for at få flere og flere selvbetjeningsløsninger, og dermed falder behovet for at sende breve og skemaer,« siger konsulent Jacob Poulsby Andersen fra Kommunernes Landsforenings kontor for digitalisering og borgerbetjening.

Muligheden for at spare penge vil dog formodentlig sikre, at der hurtig vil ske noget på området.

»Det vigtigste er selvfølgelig, at danskerne efter 1. november oplever, at de modtager breve fra det offentlige digitalt. Men det bliver også i stigende grad en rigtigt god forretning for kommunerne at sikre, at deres systemer kan sende posten digitalt, fordi brugerne – og lige nu har omkring 56 procent tilmeldt sig – er kommet på. Hvis ikke kommunerne sender brevene digitalt, vil de i princippet komme til at mangle nogle penge, så der ligger et pres på, at digitale breve bør give luft i budgetterne,« siger konsulent Jacob Poulsby Andersen fra Kommunernes Landsforenings kontor for digitalisering og borgerbetjening.

En fysisk påmindelse

Hos Danske Regioner vil der ligeledes efter 1. november, hvor danskerne skal have tilmeldt sig digital post, blive skruet op for den digitale udsendelse.

»Vi skønner, at ca. 50 pct. af udgående post nu sendes digitalt fra regionerne, og at regionerne inden årsskiftet er oppe på 80 procent,« siger konsulent Aleksander Bjerrum.

Forsendelser af for eksempel prøveglas og medicin kan naturligvis fortsat kun foregå fysisk. For at minde folk om, at de skal tjekke deres digitale post for ikke at overse indkaldelser, vil regionerne i første omgang sende et fysisk brev samtidig med den digitale indkaldelse.

Derudover afventer regionerne, at det senere vil blive muligt at få en læsekvittering, når borgere har modtaget posten i deres digitale postkasse. Samtidig presser regionerne på for, at sygehusene vil kunne se, at modtagerne af indkaldelser har modtaget – og læst – dem.

Pligt til at læse posten online

Det er obligatorisk for alle danskere over 15 år at oprette en digital postkasse, hvis ikke de hører under den gruppe, der har søgt om og fået fritagelse. Og opretter man den ikke selv, sørger det offentlige for, at den bliver oprettet.

Man har pligt til at læse den indkomne post og kan få besked på en SMS eller pr. mail, når der er nyt i indbakken.

Myndighederne er dog ikke ved lov forpligtede til at skulle sende posten digitalt, og de kan opfylde målet om 80 procent digital post ved også at bruge almindelig e-mail, hvor der ikke må fremsendes personfølsomme oplysninger, eller bruge selvbetjening over internet.

»Det er naturligvis en berettiget forventning fra borgere og virksomheder, at de modtager post i den digitale postkasse, og at myndighederne også kan besvare henvendelser via denne kanal. For myndighederne er der også tale om en stor omstilling, og myndighedernes brug af løsningen er i stor vækst. I dag sendes cirka tre millioner forsendelser om måneden via Digital Post,« oplyste finansminister Bjarne Corydon (S) forleden i et svar til Venstres IT-ordfører, Michael Aastrup Jensen.