Danskerne knuselsker kongehuset

Kritikerne af monarkiet har trange tider. En Gallup-måling for Berlingske viser, at 83 procent af danskerne bakker op om kongehuset som institution.

Kronprinsparret og resten af den danske royale familie nyder stor popularitet i befolkningen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Lige om lidt toner hun frem på TV-skærmen, tager læsebrillen på og lader ordene falde over danskerne. Når Dronningen sædvanen tro holder sin nytårstale i dag, vil det være for et publikum, der i høj grad tilslutter sig den institution, hun er overhoved for. Monarkiet nyder nemlig bred opbakning hos den danske befolkning.

En meningsmåling, som Gallup har udarbejdet for Berlingske, viser, at 83 procent af danskerne er uenige i, at monarkiet skal afskaffes. 82 procent af dem er samtidig enige i, at Danmark har gavn af monarkiet.

Historiker Lars Hovbakke Sørensen kalder det en historisk meningsmåling set i lyset af, at opbakningen i målingen findes på tværs af både partier og landsdele.

»Det er meget markant i forhold til tidligere målinger. Der har været meget opmærksomhed omkring kongehuset de senere år med de mange familieforøgelser og bryllupper. Vi har haft Dronningens regeringsjubilæum og hendes 70 års-fødselsdag, som også har givet en masse positiv omtale. Der er blevet talt om, hvordan Dronningen har gjort det godt igennem alle årene. Alle de gode billeder har haft en effekt hos befolkningen,« siger Lars Hovbakke Sørensen.

Europas kongehuse har medvind

I dag er vi åbne royalister. Vi tør godt fortælle hinanden, at vi er positivt stemt over for kongehuset. Det er ikke kun i Danmark, at vi holder af monarkiet. I resten af Europa er der også en stigende tilslutning til de royale. Det er en tendens, der er affødt af den skrantende økonomi.

»Folk vil gerne samles om noget positivt. Noget, der repræsenterer en stabilitet og samtidig fremstår som drømmen om det perfekte liv. Vi køber dem som en smuk reklame, der kan få os til at tænke på noget andet end økonomisk krise. De er blevet et nationalt samlingspunkt i et samfund, som ellers er meget opsplittet og differentieret. De er noget, som alle kan forholde sig til, uanset kulturel og religiøs baggrund,« siger Lars Hovbakke Sørensen.

Selv om kongehuset nyder stor popularitet, er vi langt mere skeptiske over for de kongeliges forbrug af penge. Gallup-målingen viser, at et stort mindretal af danskere på 48 procent mener, at Danmark bruger for mange penge på kongehuset.

Kort vej til et dårligt image

Historiker Jes Fabricius Møller fra Saxo-instituttet på Københavns Universitet mener ikke, at det er den økonomiske krise, der får os til at kigge skævt til de royales indkøbsvaner. Det er den generelle udvikling i den offentlige sektor, der her slår igennem. En sektor, som kongehuset også er en del af, mener han:.

»Når resten af det offentlige skal øge effektiviteten og produktiviteten, er det en logik, der også rammer kongehuset. Det er jo Folketinget, der står for at bevilge pengene. På langt sigt kan kritikken af udgifterne resultere i sivende opbakning til kongehuset. Det kan undergrave dets popularitet og legitimitet. Kongehuset skal i hvert fald nok ikke bruge flere penge. De kongelige kan hurtigt få et image som forkælede arbejdsløse, der holder fest på skatteborgernes regning, og ikke som nogen, der yder noget til samfundet,« siger Jes Fabricius Møller.

Det er især vælgere hos Dansk Folkeparti og Enhedslisten, der forholder sig skeptisk til kongehusets økonomi.

»De to partier har fået mange nye vælgere, der generelt er utilfredse med den måde, samfundet er indrettet på. Den utilfredshed gælder også kongehuset. Når nu alle andre skal udvise mådehold, så ønsker man det samme af de kongelige. Dér har de glittede billeder af kongehusets medlemmer i flot tøj haft en negativ effekt,« siger Lars Hovbakke Sørensen.

Vi ønsker, at kongehuset skal være et spejl af os. De skal ikke være meget anderledes end os. Samtidig skal der være lidt eventyr over det.

»Det er en evig balancegang, som de kongelige skal kunne mestre. Og det er det paradoks, som undersøgelsens resultater afspejler. Kongehuset kan derfor ikke gøre ret meget andet end det, det gør i forvejen. De kongelige kan sætte mere fokus på det humanitære arbejde, som de er involveret i og vise, at de er interesserede i samfundsmæssige opgaver. De glittede billeder fra modeshows skal skiftes ud med mere jordnære motiver, og de kunne give flere interviews, hvor de berører netop de her emner,« siger Lars Hovbakke Sørensen.

Folkestemningen kan hurtigt vende

Kongehuset er ikke for langt væk fra det danske folk, og det følger med tiden, vurderer et flertal af danskere i målingen. Alligevel mener Jes Fabricius Møller, at vi falder i to grupper, når det gælder vores varme forhold til monarkiet.

»Nogen elsker kongehuset, netop fordi de kongelige forstår at forandre sig, mens andre holder af det, fordi det repræsenterer noget uforanderligt,« forklarer han.

»Og det er netop det, kongehuset kan. Det repræsenterer både det gammeldags og det moderne. Når man kan få opbakning både fra folk, der stemmer på Enhedslisten, og fra dem, der stemmer konservativt, viser det spændvidden,« fortsætter han.

Hverken Jes Fabricius Møller eller Lars Hovbakke Sørensen ser noget i horisonten, der truer monarkiets position i Danmark. Omvendt er folkestemningen en skrøbelig størrelse.

»Der skal ikke mange skandaler til, før stemningen vender. Ingen kan hvile på laurbærrene, og kongehuset kræver et konstant imagearbejde,« siger Jes Fabricius Møller.