Danskerne har talt: Stegt flæsk er vores nationalret

Fødevareminister Dan Jørgensen glæder sig over, at »hundredtusindvis« af danskere har involveret sig i konkurrencen om danskernes nationalret. Kampagnen har kostet 1,2 millioner kroner, og pengene er godt givet ud, mener ministeren.

Fødevareminister Dan Jørgensen (S) afslører resultatet af afstemningen om Danmarks nye nationalret - stegt flæsk med persillesovs. Fotograferet i Fødevareministeriet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Stegt flæsk og persillesovs er blevet forfremmet til danskernes nationalret.

Det står klart, efter at flere end 60.000 danskere de sidste uger har stemt på deres favoritter til den ærefulde titel.

Smørrebrød og hakkebøf var med i opløbet, men det blev stegt flæsk, som løb med førstepladsen.

Det kommer ikke helt bag på initiativtageren bag afstemningen, fødevareminister Dan Jørgensen (S):

»Overalt, hvor jeg har færdedes den senere tid, har der været gættet på stegt flæsk, så nej, helt overrasket er jeg ikke,« siger Dan Jørgensen, der må se sin egen favorit slået:

»Min egen favorit var nok helstegt rødspætte med persille og nye danske kartofler, men den røg hurtigt ud af opløbet, så den blev det ikke,« siger ministeren.

Han glæder sig over opbakningen til afstemningen:

»63.000 har stemt, 174.000 unikke brugere har været ind på hjemmesiden. Så hundredtusindvis af danskere har diskuteret, hvad der er god mad, og hvad der er gode danske råvarer. Som madens minister kan jeg kun være glad og stolt,« siger han.

Kampagnen har kostet 1,2 millioner kroner, og en del af pengene går til at udsende et opskriftshæfte med opskrifter på de retter, der har været med i konkurrencen.

Og fødevareministeren mener, at pengene er godt givet ud:

»Sammenlignet med at vi bruger en milliard kroner på kultur i Danmark om året, så synes jeg faktisk, det er et forholdsvist beskedent beløb. Mad er jo også kultur, som mange danskere interesserer sig for. Det er vigtigt at støtte rock, ballet og billedkunst, men madkulturen er blevet glemt, og derfor prioriterer vi ressourcer til det,« siger Dan Jørgensen.

Spørgsmål: Men hvordan harmonerer stegt flæsk og persillesovs med dine ambitioner om at få danskerne til at være mere kvalitetsbevidste i deres valg af fødevarer?

»Madkultur handler om mange ting. Det handler også om dyrevelfærd, miljø og sundhed. Det gør jeg også meget for at sikre. Lige præcis denne kampagne har fokuseret på noget andet, nemlig at genopdage nogle af de gode danske madtraditioner, vi har, og at vi skal have fokus på de gode danske råvarer. Så må vi lave kampagner om dyrevelfærd og miljø på andre måder, og det gør vi sandelig også, men det er ikke lige det, der har været hovedfokus her,« siger Dan Jørgensen.