Danskerne er vilde med skyr

Den islandske kvark er blevet meget populær hos danske forbrugere.

Foto: Bjarke Bo Olsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Med sit lave indhold af fedt og sit høje indhold af protein opfylder skyr kravene i nogle af tidens mest populære slankekure og kostråd.

Salget af det islandske surmælksprodukt er steget med 45 procent det seneste år,  skriver Dansk Handelsblad. Det svarer til 424 ton skyr solgt i perioden fra uge 17 sidste år til uge 16 i år.

Og vi vælger ikke bare den moderne skyr i stedet for de mere velkendte surmælksprodukter som kvark eller ymer. 30 procent af skyrsalget lægger sig oven i det eksisterende salg af mejeriprodukter.

35 procent af skyren erstatter frugtyoghurt. 25 procent erstatter yoghurt naturel og de sidste 10 procent køber vi i stedet for græsk yoghurt eller creme fraiche. Det viser en undersøgelse, foretaget af analyseinstituttet GfK for Arla.

Læs mere i Dansk Handelsblad (abonnement): Skyr får salg af mejeriprodukter til at stige

Skyr blev introduceret i Danmark af Thiese Mejeri i 2006, men de senere år er salget nærmest eksploderet. I 2012 så  Thiese en stigning i skyrsalget på 75 procent.

Også hytteosten - et andet proteinrigt og fedtfattigt mejeriprodukt - rider med på en popularitetsbølge. Fra 2009 til 2013 er Arlas produktion af hytteost mere end fordoblet. En stor del går til eksport.