Danskerne drak 460 millioner liter øl

Danskerne vil have mere specialøl, men det samlede ølsalg falder stadig, viser nye tal fra Bryggeriforeningen.

Arkivfoto: Scanpix Fold sammen
Læs mere

Hof og Tuborg uddør næppe, men det bliver stadig mindre og mindre populært at knappe de gamle kendinge op. Til gengæld vokser danskernes nysgerrighed over for nye øl.

Bryggeriforeningens tal for 2006 viser, at der er blevet drukket 460 millioner liter øl i det forgangne år, og det er et fald på 1,9 procent i forhold til 2005. Hos Bryggeriforeningen glæder man sig dog over, at der er en opbremsning i faldet, og samtidig er der masser af interesse for specialøl, som nu har en markedsandel på 6,3 procent.

- Vi gennemlever en renæssance for øl. Nye øltyper og et uhørt stort antal nye bryggerier omdanner i disse år Danmark til et "Beercon Valley". Vi er blandt Europas tre mest interessante ølmarkeder. Forbrugerne kvitterer ved igen at byde uventede gæster på en øl, siger Bryggeriforeningens direktør, Niels Hald.

/ritzau/