Danskere gider ikke benzin-slugere

Danskerne køber biler, der skaber et fald i CO2-udslippet med over 20 procent siden år 2000. Men hele historien er ikke rosenrød.

Flere og flere køber små biler, der kører langt på literen. Men miljøgevinsten udebliver. Fold sammen
Læs mere

Benzinslugerne er yt, når danskerne køber dyt. Vi jagter i stigende grad biler med god brændstoføkonomi, når vi skal have udskiftet køretøjet.

Siden år 2000 er den gennemsnitlige udledning af CO2 fra de nye personbiler faldet med over 20 pct., fordi danskerne i stigende grad foretrækker biler, der kører langt på literen, når de går i byen efter en ny bil. Det gavner på én gang bilkøbernes pengepung og kampen for at nedbringe klimabelastningen fra transportsektoren.

De nye tal kommer fra Trafik­styrelsen, der har samlet oplysninger om salget af nye biler gennem de seneste ti år. Styrelsens opgørelse viser, at de nye benzinbiler, som blev solgt sidste år, i gennemsnit kørte 17 km pr. liter benzin, mens de i 2000 kun flyttede sig 13 km for hver liter benzin, der blev hældt på dem. For dieselbiler er energieffektiviteten forbedret fra gennemsnitligt 17,8 km pr. liter i 2000 til 19,5 i 2009.

Lederen af center for Grøn Transport i Trafikstyrelsen Niels-Anders Nielsen peger på en række årsager til den klimavenlige udvikling.

»Udbuddet af biler i den bedste brændstoføkonomiske klasse er blevet større. Det er ikke længere kun små biler, der kører langt på literen. Dertil kommer bedre information af forbrugerne om, hvor energieffektive bilerne er. Endelig har stigende brændstofpriser, en grøn ejerafgift og en omlægning af registreringsafgiften, der favoriserer brændstoføkonomien, betydning for den ændring, vi har set siden 2000,« siger Niels-Anders Nielsen.

Flere biler på vejene

Mens udledningen af CO2 fra de nye biler går ned, går det den modsatte vej med det samlede antal personbiler. Flere og flere danskere får biler, der i stigende omfang fylder vejene. Ifølge Danmarks Statistik er der kommet næsten en halv million flere personbiler på gaden siden 1990.

Men gevinsten ved, at de nyere biler udleder mindre CO2, betyder, at stigningen i antallet af biler ikke resulterer i en tilsvarende stigning i udledningen af CO2. Ifølge groft opgjorte tal fra Danmarks Miljøundersøgelser er udledningen af CO2 fra alle personbiler i Danmark således kun steget fra 6,5 millioner ton i 2000 til 6,8 millioner ton i 2008 – en stigning som altså ville have været væsentligt højere, hvis ikke danskerne i samme periode havde valgt nye biler, der kører meget længere på literen.

»Vi er i nogen grad på vej til at neutralisere det stigende transportbehov,« siger Niels-Anders Nielsen.

Sekretariatsleder Christian Ege fra miljøorganisationen Det Økologiske Råd siger, det er en glædelig udvikling, at danskerne køber mindre brændstofslugende biler.

»Det viser, at beslutningen fra 2007 om at lade registrerings­afgiften afhænge af bilens brændstof­forbrug og CO2-udslip, har været meget effektiv. Men man kunne komme meget længere ad denne vej ved at øge forskellen på afgift afhængigt af bilens brændstoføkonomi,« siger Christian Ege.

Han advarer dog imod regeringens plan om at halvere registreringsafgiften i forbindelse med indførelse af roadpricing. Det vil ifølge Christian Ege føre til en endnu større bilpark.