Danskere: Fartfælder giver ikke mening, hvis vi ved, hvor de er

Venstre foreslår, at politiet skal oplyse, hvor de sætter fotofælder op. »Er det en god idé?,« spurgte Berlingske på Facebook. Se nogle af læsernes svar her.

Læsernes dom over Venstres forslag om at fortælle bilisterne, hvor politiet opstiller fotofælder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang

Skal politiet fortælle, hvilke veje de opstiller fotofælder ved? Eller skal det være hemmeligt for bilisterne?

Efter Venstre i går foreslog, at politiet skal skilte før fotofælder og hver dag oplyse på deres hjemmeside, hvor de vil stå med fartkameraer, har debatten rullet. SF, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti har meldt sig på ja-vognen, mens Socialdemokraterne mener, politiet selv skal tilrettelægge fartkontrollen.

På Berlingskes Facebook-side har vi spurgt læserne, om det er en god idé at advare om fotovogne eller ej. For er der nogen vits i at opstille fotofælderne, hvis man bliver advaret på forhånd? Eller kører man netop langsommere, når man ved, man er i et område med fartfælder?

»Pisse dårlig idé. Ideen er jo, at man overalt i landet kører efter den fastsatte fartgrænse, fordi man ikke ved, om der står en vogn. Det vil resultere i, at folk i de områder, hvor vognene står, kører ordentligt, og i resten af Danmark ved man, at man ikke bliver snuppet, så man kan køre som en idiot,« skriver Anders Spile i kommentarsporet.

»Så giver det jo slet ikke mening at have dem!,« lyder det fra Derya Tamer, der har fået 40 »synes godt om«-tilkendegivelser til den kommentar.

Ligesom de to ovenstående mener de fleste, der har svaret på spørgsmålet, at Venstres forslag er en dårlig idé. Det gælder også Katja Thyra Pedersen:

»Ja, det ville kunne gøre, at man på bestemte strækninger satte farten ned, og ja, det ville hjælpe på det område. Men hvad så med resten af landet? Så snart de er væk fra den strækning, sætter de farten op igen. Fart dræber, ligegyldigt hvor du kører lidt for hurtigt,« skriver hun.

Flere læsere ser forslaget som en glidebane og diskuterer, hvordan ordningen kan udvikle sig. Ender det med, at politiet advarer indbrudstyve, før de fanger dem, bliver der spurgt.

»Hvad med en SMS-service til de kriminelle om, at politiet er på vej, nu hvor vi er i gang? Dermed får politiet mere tid til at spise kage på stationen,« skriver Michael Diggy Olsen.

Berlingske har talt med en trafikforsker fra Aalborg Universitet, som advarer mod at afsløre alle fartfældernes placering. Han siger dog også, at når bilister ved, hvor der er fælder, kører de langsommere i lige det område. Og det har flere læsere taget til sig.

»Vil I foretrække, at folk kører for stærkt og bliver knaldet, eller at de ikke kører for stærkt? Det har en effekt på farten, når man ved, der står en fotovogn. Det har ikke en effekt på farten, når man ikke ved det,« skriver Thomas Junne blandt andet i sin kommentar.

»I dag sænkes farten ingen steder, der skrives bare en bøde. Det kan da under alle omstændigheder kun være bedre, at den sænkes de steder, hvor det er farligt, hvis vi i et svagt øjeblik går ud fra, at det er der, fotobilen holder. Folk skriver som om, at hvis man ikke ved, hvor den holder, så overholder folk fartgrænsen alle steder. Sådan forholder det sig jo ikke. Folk kører bare for stærkt, får en bøde, og intet er ændret,« skriver Jonas Hostrup blandt andet.

Flere læsere spekulerer også i, hvordan lignende tiltag har virket i andre lande - blandt andet de såkaldte »stærekasser« der er faste kameraer, der tager billeder af alle biler automatisk.

»Se på Tyskland og Sverige og andre lande vi ellers går og sammenligner os med, hvor man bruger stærekasser. Det har folk respekt for. Der kunne man da nemt tage i brug for eksempel ved skoler. Fotovogne skulle jo helst være til for at høje færdselssikkerheden - ikke for at dele bøder ud,« skriver Simon Egelund Hansen, der dog møder modstand fra andre.

»Jeg har kørt i Norge, jeg har familie der. Der sætter man farten ned, hvor stærekasserne er og sætter farten op igen, når man har passeret den,« lyder det fra Per Vilhelmsen.

Andreas Qwist har dog fundet en løsning, så han ikke behøver at vælge side:

»Hvis man blot kører efter fartgrænserne, så kan man vel være ligeglad.«