Danske unge føler sig presset til at drikke

En undersøgelse af unges alkoholvaner viser, at mange har følt sig presset til at drikke mere alkohol, end de egentlig havde lyst til.

ARKIVFOTO. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kim Haugaard
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

24 procent af danskere over 18 år, der drikker alkohol, har følt sig presset til at drikke mere alkohol, end de egentlig havde lyst til.

Og zoomer man ind på aldersgruppen 18-29, svarer hele 42 procent, at de har følt det pres.

Det viser en undersøgelse, YouGov har lavet for metroxpress.

»Det kommer af den alkoholkultur, vi har i forbindelse med eksempelvis sociale arrangementer. I de sammenhænge kan det være vanskeligt ikke at drikke alkohol. Man skal næsten have en plausibel forklaring i stil med, at man er gravid, dyrker sport på højt plan eller kører bilen hjem. Det kan være svært at have andre årsager til ikke at drikke alkohol,« siger direktør for Alkohol & Samfund Johan Damgaard Jensen.

Han peger på, at en anden grund kan skyldes det tabu, der er omkring det at have eller få et alkoholproblem.

»Det er vigtigt, at vi arbejder med vores alkoholkultur. Vi skal gøre det nemmere og mere acceptabelt at kunne sige: »Nej, jeg ønsker ikke at drikke alkohol«. Selvfølgelig skal det procenttal af mennesker, der føler sig presset til at drikke, ned,« siger Johan Damgaard Jensen til metroxpress.

En anden faktor i det høje antal unge, der har prøvet alkoholpres, er blandt andet den såkaldte flertalsmisforståelse, siger Dan Orbe, der er souschef hos Center for Unge og Misbrug ved Københavns Kommune.

»Undersøgelser viser, at unge tror, at deres kammerater drikker mere, end de rent faktisk gør. Derfor drikker de unge mere, i den tro, at de følger med de andre,« siger Dan Orbe.

»Hvis jeg skal passe ind i det her, så er jeg nødt til at drikke mere, end jeg egentlig har lyst til, tænker de,« siger han til metroxpress.

BNB