Danske skoleelever halter efter asiaterne i matematik

En ny OECD-opgørelse placerer Danmark som nummer 22 på listen over skoleelevers evner inden for matematik og naturvidenskab. Asiatiske lande ligger i toppen.

Foto: Henning Bagger
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Skoleeleverne fra Singapore er de bedste, når der skal løses ligninger og terpes periodisk system, mens man skal helt ned til plads nummer 22 for at finde Danmark. Asien sidder generelt tungt på toppen af OECDs nye liste, der rangerer 76 lande efter deres 15-årige skoleelevers evner inden for matematik og naturvidenskab.

Efter Singapore følger Hong Kong på andenpladsen tæt forfulgt af Sydkorea, Japan og Taiwan, og først på sjettepladsen bryder Finland den asiatiske dominans.

På trods af de danske elevers knap så jubelvækkende præstationer kan vi glæde os over, at vi overgår vores skandinaviske naboer. Norge og Sverige ligger henholdsvis nummer 25 og 35 på listen. Ifølge OECDs direktør for uddannelsesforskning, Andreas Schleicher, er der god grund til, at de asiatiske skoleelever er de dygtigste.

»Hvis du kommer ind i et klasseværelse dér, finder du lærere, der forventer, at hver elev vil klare sig. Der er stor grundighed, et kraftigt fokus og sammenhæng,« siger han til Politiken.

Listen er lavet ud fra et gennemsnit af skoleelevernes resultater i forskellige internationale tests - herunder PISA-testen - i matematik og naturvidenskabelige fag.

Den indgår i en større rapport, som skal give landene mulighed for at sammenligne sig med hinanden og opdage, hvor der er plads til forbedringer.

Og forbedringer kan i den grad betale sig, hvis man skal tro OECDs fremskrivning. Organisationen regner sig i rapporten frem til, at hvis et land i 2030 har forbedret sin gennemsnitlige PISA-score med 25 point i forhold til nu, vil landets bruttonationalprodukt i 2095 være 30 procent større, end hvad man kan forvente i dag.