Danske skoleelever: »Det er virkelig ikke i orden«

»Det er utroligt, at det kan lade sig gøre,« lyder det fra Danske Skoleelever, efter det er kommet frem, at der har været fejl i folkeskolens digitale afgangsprøver, siden de blev indført i 2007.

ARKIVFOT: »Det er utroligt, at det kan lade sig gøre,« lyder det fra Danske Skoleelever, efter det er kommet frem, at der har været fejl i folkeskolens digitale afgangsprøver, siden de blev indført i 2007. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

Siden 2007 har der været fejl i de digitale afgangsprøver i folkeskolen. Det kan betyde, at elever har fået en forkert karakter i geografi og biologi, siden de digitale prøver blev indført.

Spørger man formand for Danske Skoleelever, Silke J. Fogelberg, er det »virkelig ikke i orden, og det er utroligt, at det kan lade sig gøre at have fejl i digitaliseringen.«

»Det viser jo bare, at vi skal være ekstra skarpe i det her fremadrettet,« siger hun.

Styrelsen for It og Læring opdagede fejlen i en digital læseprøve, som 13.600 elever tog som en del af et pilotforsøg i sidste uge. Og fejlen er også til stede i de digitale biologi- og geografiprøver, som en del af afgangsårgangene i folkeskolen har været oppe i de seneste otte år.

»Jeg synes, det er super ærgeligt, at man ikke har været mere skarp, og man først nu har opdaget, at der har været fejl siden 2007. Det har jo gjort, at der har været nogle elever, der har fået dårligere karakterer, end de ellers vile få,« siger hun.

Samtidig siger hun, at det handler om at finde ud af, hvordan man benytter sig af digitaliseringen og it-redskaber, da det ifølge Danske Skoleelever, er et »fantastisk redskab«, der kan bruges i forbindelse med feedback og undervisningsdifferentiering.

»Men igen, så skal det selvfølgelig benyttes på en rigtig måde, og det her er ikke okay,« slår hun fast.