Danske skoledage er blandt de længste i verden

Danske folkeskoleelever møder i dag ind til dage, der er længere end i mange af de lande, vi normalt sammenligner os med. Men der er fortsat mange steder i verden, hvor eleverne sidder på skolebænken i mange flere timer end Danmark.

Foto: Steffen Ortmann. De danske elevers skoledag er nu længere end i mange andre lande.
Læs mere
Fold sammen

De folkeskoleelever, der i dag havde første skoledag, kan forvente, at skulle sidde lidt længere tid på skolebænken hver dag, end de skulle før sommerferien.

Ved starten på skoleåret sidste år, mødte eleverne ind til første dag med folkeskolereformen og ambitioner om en noget anderledes skoledag, og i år bliver næste fase af reformen sat i værk - nemlig de obligatoriske lektiecafeer og såkaldt faglig fordybelse. Det betyder, at eleverne skal være mellem to og tre timer ekstra i folkeskolen om ugen.

Frem til nu har Danmark været placeret nogenlunde omkring gennemsnittet, når man kigger på OECDs nyeste opgørelse over antal undervisningstimer i lande over hele verden, der er fra 2013/2014. Men med en ny folkeskolereform med længere skoledage og nu også obligatoriske lektiecafeer på skemaet, har det billede ændret sig. Det fortæller Peter Allerup, der er professor og en del af skoleforskningsprogrammet på Aarhus Universitet.

»Efter reformen ligger de danske skoledage i den lange ende sammenlignet med resten af verden, og børnenes skoledag er meget længere, end de var tidligere,« siger han.

Skoledagene er ikke bare lange sammenlignet med skoledagene i resten af verden - de er også blevet for lange. Sådan lyder det i hvert fald ifølge en ny undersøgelse, som Megafon har lavet for TV 2. Her svarer 55 procent af danskerne, at børnene går for meget eller alt for meget i skole efter reformen, men ifølge Peter Allerup fra Aarhus Universitet er der stadig mange lande i verden, hvor børnene går meget mere i skole end i Danmark.

»I Nordkorea og Kina og Asien generelt samt visse steder i Frankrig og USA har børnene længere skoledage end danske børn,« siger han.

Forældreformand: Lange skoledage er godt for nogle børn

Folkeskolereformens lange dage har længe været skældt ud for at levne for lidt plads til fritidsaktiviteter for børnene, fordi skoledagene tager for meget af deres eftermiddag.

Den kritik er ikke ny for Mette With Hagensen, der er formand for Skole og Forældre, der taler forældrenes sag. Men hun oplever også, at den lange dag er en fordel for mange børn.

»Hvis alternativet er, at barnet går hjem og sidder foran computeren eller fjernsynet, er det bedre at bruge tiden i skolen med undervisning og bevægelse hver dag. Men hvis barnet har sunde fritidsinteresser, kan det blive en meget lang dag for barnet,« siger hun og tilføjer til de forældre, der er meget store modstandere af en lang skoledag:

»Jeg har ikke oplevet lærere, der mishandler børnene, og forældrene sender heller ikke børnene i skole for at mishandle dem. Men det er klart, at børnene skal udvikle sig både fagligt og menneskeligt, når de er i skolen, og der er mange skoler, der ikke er i mål med løsninger på de udfordringer, skolereformen har givet dem,« siger hun.

Længere skoledag - mere læring?

Målet med de længere skoledage i folkeskolen har hele tiden været, at de skulle give mere rum til at skabe dygtigere elever. Men ifølge Peter Allerup fra Aarhus Universitet er det ikke to faktorer, der følges ad.

»Man kan ikke bare skrue op og ned for antallet af timer og håbe på, at elevernes læring følger med. På det punkt er skolereformen forkert formuleret, for den har nogle indbyggede forventninger om, at mere tid sammen giver øgede præstationer. Det er ikke antallet af timer, men i højere grad indholdet af de timer,« siger Peter Allerup og tilføjer:

»Og der er ikke nogen dokumentaton for, at de nye tiltag med blandt andet mere idræt og understøttende undervisning påvirker eleverne positivt målt på præstation,« siger han.

På forældrenes side har Mette With Hagensen svært ved at vurdere, om skoledagen er blevet for lang, men hun er lige som Peter Allerup overbevist om, at det er indholdet mere end længden, der betyder noget for elevernes læring.

»Vi kan ikke sige, hvor lang en ideel skoledag er for børnene. Det handler om det enkelte barn og om indholdet af den undervisning, de får. I Finland er skoledagene kortere end i Danmark, men der klarer eleverne sig bedre. Til gengæld trives de danske elever bedre end de finske,« siger Mette With Hagensen.

Fra Aarhus Universitet er Niels Egelund, der er centerleder ved universitets institut for pædagogik og undervisning ikke enig i, at længere skoledage ikke giver dygtigere elever. Han henviser til et forsøg fra Trygfondens Børneforskningscenter, hvor elever fik fire timers ekstra danskundervisning om ugen, hvilket gav et markant løft af elevernes læseevner.

»Når forældrene mener, skoledagen er for lang, er det fordi, det er det, de hører i medierne. Danmarks Lærerforening og mange af mine kollegaer hævder, at man ikke bliver bedre af at gå mere i skole, men det er en mærkelig tankegang. Hvis det var tilfældet, kunne børnene lige så godt gå noget mindre i skole. Folkeskolereformen skal lige hav lov til at falde på plads, før effekten viser sig,« siger Niels Egelund.