Danske pårørende: Brand på Scandinavian Star var forsikringssvindel

Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: CLAUS BJØRN LARSEN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Tre besætningsmedlemmer stak ild til Scandinavian Star for at få udbetalt forsikringspenge.

Sådan lød anklagen torsdag eftermiddag fra Mike Axdal, som selv var ombord på det brændende skib som skibsmaler, da skibet brød i brand i april 1990. Han talte torsdag eftermiddag på et pressemøde på vegne af Scandinavian Stars Danske Støtteforening.

Scandinavian Star var forsikret for 24 millioner dollar, og disse penge skulle udbetales til ejerselskabet, SeaEscape. Forsikringen var angiveligt tegnet blot en uge før mordbranden, lød det fra Mike Axdal.

Herudover brugte han officielle dokumenter fra de sidste 26 år til at dokumentere, hvordan dansk politi aldrig har efterforsket hverken ejer-, reder- eller forsikringsforholdene på skibet. Ifølge Mike Axdal står han nu frem med disse informationer af hensyn til de 159 personer, som døde i skibsbranden.

»Mest af alt handler det her om 159 grunde til at forstå, hvordan vores politikere og offentligheden er blevet ført bag lyset, hvor rederier har haft alt for meget magt, og hvor en række advokater kun har tænkt på profit,« fortalte Mike Axdal.

Til pressemødet var også Lars Schiøtt Sørensen, Ph.D. og seniorforsker i brandsikkerhed ved SBi, Aalborg Universitet København, til stede. Han har grundigt undersøgt branden på Scandinavian Star, ligesom han har gransket den rapport, som de norske myndigheder har brugt som grundlag for efterforskningen.

Ifølge seniorforskeren er rapporten både mangelfuld og bygger på forkerte konklusioner. Han mener, at der har været for lidt fokus på, hvem der påsatte brandene, og hvorfor de gjorde det.

»Alt tyder på, at flere besætningsmedlemmer har haft adgang til skibets kontrolrum, og det tyder altså på, at de startede brandene,« siger Lars Schiøtt Sørensen, der ligesom Mike Axdal peger på forsikringssvindel som et muligt motiv.

Oprindeligt udpegede norsk politi en dansk lastbilchauffør, som selv omkom under branden, som gerningsmanden bag mordbranden.

I juni 2014 genåbnede politiet i Oslo dog sagen, da man medgav, at der ikke var nok beviser mod chaufføren, der selv omkom i branden. Siden har politiet igen efterforsket sagen, og de skyldige er således endnu ikke fundet.

I alt 482 besætningsmedlemmer og passagerer var om bord på skibet fra Oslo til Frederikshavn, som brød i brand natten til den 7. april 1990. 158 mistede livet, mens én efterfølgende døde på hospitalet som følge af sine kvæstelser.

Den følgende efterforskning viste, at der var opstået brand flere forskellige steder på færgen, og at brandene med stor sandsynlighed var påsatte. Både pårørende og en norsk efterforskningsgruppe har tidligere antydet, at mordbranden var et forsøg på forsikringssvindel.