Har du nået at høre Whams evige juleklassiker »Last Christmas« i år? Hvis ikke er du ikke blevet whamed, og du kan stadig nå at spille med i den store juleleg på sociale medier: Whamageddon.
Reglerne er ganske enkle: Det gælder om at nå længst ind i december uden at høre »Last Christmas«. Så snart man genkender nummeret, er man whamed og ude af legen.
Den spiller, som når frem til midnat den 24. december uden at have hørt juleklassikeren med Wham, har vundet. Altså vundet spillet, for man har jo tabt ved ikke at kunne høre verdens måske mest julede julesang på den tid af året, som den er skabt til.
Opfundet i Aarhus
Whamageddon blev opfundet for ti år siden i Aarhus af tre rollespillere.
»Vi lagde mærke til, at »Last Christmas«, som ellers er en fantastisk popsang, fik lige lovlig meget spilletid i æteren. Det var på et niveau, hvor vi tænkte: Nu er den ikke så sjov mere,« har Thomas Mertz forklaret over for TV 2.
Han arbejder til daglig med hjemmesider og mobilspil, og i mange år har Whamageddon været mest udbredt i programmørkredse.
Thomas Mertz har sammen med Rasmus Leth Bjerre og Oliver Nøglebæk – de kalder sig »The Whamfathers« – oprettet et gamingsite for Whamageddon, som er åbent for alle.
Man kan også på sociale medier som Twitter følge med i brugere, som med hashtagget #whamageddon kaster håndklædet i ringen – ofte med en ærgerlig beskrivelse af, hvordan de kom til at gå ind i en butik uden forinden at have skruet højt op for egen musik i ørebøfferne. Andre er kommet til at nostalgikigge film som »Elf« eller »Love Actually«, hvor sangen også dukker op.
Et meget vigtigt element i legen er, at det er PvE-spil, som er gamingstenografi for, at man spiller mod omgivelserne (Player v. Environment). Man er oppe imod musik i butikker, musik i film, kolleger, der tænder for radioen, bilister, der kører forbi med åbne vinduer. Alt er en trussel – på nær ens med- eller modspillere. Det kan ikke understreges nok, at Whamageddon ikke er PvP (Player v. Player).
Det handler altså ikke om at få modspillerne smidt ud af spillet ved at lokke dem til at høre nummeret ved for eksempel at indlejre det i e-mail eller gemme det bag tilforladelige link.
Kun den originale Wham-udgave fra 1984 tæller. Alle de senere kopier og versioner af George Michaels ørehænger er »fair game«, både de gode:
de dårlige:
...og de helt ubeskrivelige: