Danske lastbilchauffører efter Berlin og Stockholm: Sådan bremser vi terroristerne

SWEDEN-TRUCK-CRASH
Foto: JONATHAN NACKSTRAND.
Læs mere
Fold sammen

Efter terrorangrebene i Berlin og Stockholm, hvor stjålne lastbiler blev brugt til terroraktioner mod tilfældige fodgængere, skal sikkerheden forbedres, så risikoen for angreb med biler mindskes.

»Det er specielt distributionskøretøjer, der er lette at komme til, fordi de holder tændt byernes gader, har brændstof på, og en vis tyngde. Det er dem, de så snupper, ser det ud til. Vi har tidligere indskærpet overfor vores medlemmer, at de skal låse deres lastbiler, og ikke lade nøglen sidde i vognen. Det gjorde vi allerede efter angrebet mod julemarkedet i Berlin i december sidste år,« siger Morten Lindbo, der er talsmand for Danske Vognmænd (DTL).

Han fortæller til BT, at chaufførerne allerede samarbejder med Politiets Efterretningstjeneste (PET) i en kontaktgruppe, der skal forebygge blandt andet terror. Og at vognmændene skal mødes med PET i slutningen af april, for at tale om yderligere sikkerhedstiltag.

»Allerede tilbage efter angrebet i Berlin kontaktede vi PET og bad om at få det på dagsordenen, og det vil det være igen til vores møde her i april, hvor vi skal tale med PET om, hvad vi yderligere kan gøre y i forhold til terror. Vi har i forvejen et godt samarbejde i den brede kontaktgruppe med hele erhvervslivet, der handler om at forhindre terrorangreb. Det er jo ret nyt, at de bruger bilen som terrorvåben, og spørgsmålet er, om vi kan gøre noget, hvis en chauffør bliver truet med en pistol,« lyder det fra Morten Lindbo, der siger, at Danske Vognmænd ikke umiddelbart han andre løsninger end den stående anbefaling om, ikke at lade nøglen sidde i lastbillen.

»Så først og fremmest vil vi gerne høre, om myndighederne mener, vi kan gøre noget yderligere. Og hvis PET kan hjælpe os med særlige ting, vi skal være opmærksomme på, eller har nogle særlige løsninger, så er vi meget åbne over for at anbefale det til vores medlemmer,« siger Morten Lindbo, der repræsenterer 2.300 virksomheder med omkring 12.500 lastbiler i Danmark.

PET har ikke nogen kommentarer, men bekræfter overfor BT, at man løbende har kontakt med transporterhvervet via de forebyggende kontaktgrupper, der har fokus på at forbedre sikkerheden i forbindelse med terrorisme.