Danske elevers middelmådighed skuffer erhvervslivet

Det er skuffende, at danske elever bliver slået af kineserne, når det gælder evnen til at tænke ud af boksen, lyder det fra Dansk Erhverv.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er for dårligt, at de mange penge, som hvert år pumpes ind i det danske uddannelsessystem ikke giver bedre resultater.

Sådan lyder det fra erhvervsorganisationen Dansk Erhverv, efter en PISA-undersøgelse har vist, at danske elever kun klarer sig middelgodt, når det gælder problemløsning.

»I 2012 brugte vi 124 milliarder kroner i alt på uddannelse i Danmark, og med så store summer i spil må man også kunne forvente kvalitet lige fra folkeskolen til universitetet. Vi skal stille krav til, at vi får et ordentligt afkast af den store investering, og det betyder blandt andet folkeskolelever, der er kreative, entreprenante, selvstændige og vidende,« siger Svend Berg, der er uddannelseschef i Dansk Erhverv.

Ifølge undersøgelsen af danske elevers evner til problemløsning mangler lidt over hver femte elev funktionelle kompetencer på området. Det betyder, at det er vanskeligt for dem at deltage effektivt og produktivt i et moderne samfund, og det viser, at selv de evner, som danske elever normalt bliver fremhævet for, ikke er i top, mener Dansk Erhverv.

»Vi bryster os af, at vi kan tænke innovativt og kreativt, men PISA-undersøgelsen dokumenterer, at heller ikke på dette område er vi stærke nok. Det er afgørende for vores vækst, at eleverne i folkeskolen formår at tænke »ud af boksen«, og det er det, der gør, at vi kan konkurrerer med for eksempel Kina,« forklarer Svend Berg.

Han peger på, at reformerne af folkeskolen og erhvervsuddannelserne kan være med til at bringe danske unge tilbage på rette spor.

»Reformerne af folkeskolen og erhvervsuddannelserne er et vigtigt skridt på vejen, men de gør det ikke alene,« siger han.

Danske elever opnår i gennemsnit en score på 497 point i problemløsning, og ligger derfor ikke langt fra OECD-gennemsnittet på 500 point.

Til sammenligning klarer elever i lande som Singapore, Korea og Japan sig 50-60 point bedre.