Danske børn kan ikke stege et spejlæg

Frikadellestegning og pastakogning er for svært for størstedelen af de danske børn, viser en ny undersøgelse.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Halvdelen af ungerne i en 6. klasse kan ikke finde ud af at bruge en stegepande, og seks ud af ti kan ikke stege et spejlæg. Det viser en ny undersøgelse fra Coop, der har spurgt 494 af landets hjemkundskabslærere.

Selvom undersøgelsen ikke er repræsentativ, tyder noget på, at den har fat i en tendens blandt børn og unge. Det fortæller Lone Carlson, der er formand for hjemkundskabslærernes forening, Foreningen for Madkundskab, til Politiken.

Når børnene møder op til undervisningen i 6. klasse, må hun ofte starte med det helt basale, som hvordan eleverne skræller en gulerod eller hakker et løg.

»Jeg er lidt bekymret over, at børnene kender så lidt til madlavning. Hvis der er noget, man skal kunne mestre her i livet, er det vel at kunne brødføde sig selv. Men som det er nu, er der mange af børnene, der ender med at blive analfabeter på det område,« siger Lone Carlson til Politiken.

For at få lidt mindre røg i køkkenet, kunne det være en god idé, hvis børnene tilbragte lidt mere tid sammen med forældrene i køkkenet, mener Bente Svane Nielsen, der er projektchef for Coop. En anden undersøgelse fra Coop viser nemlig, at det kun er omkring fire procent af børnene i alderen nul til 18 år, der skræller gulerødder eller laver frikadellefars sammen med mor og far foran komfuret.

»Vi står over for en generation af børn, som ikke kan smøre deres egen mad eller lave et enkelt måltid. Nogle forældre tænker måske, at skolen sørger for at lære børnene om råvarer og madlavning. Men to ud af tre skoler underviser to år med to lektioner eller mindre om ugen i løbet af hele barnets skoletid - og som vilkårene er nu, er det svært for børnene at tilegne sig den helt grundlæggende viden om mad og madlavning,« siger Bente Svane Nielsen i en pressemeddelelse, og uddyber:

»Det betyder, at der også ligger en kæmpe opgave hos forældrene, men heldigvis også en kæmpe mulighed for at være sammen med børnene omkring madlavningen.«