Danske børn får mindre i lommepenge

De 12-14 årige danske børn får gennemsnitligt 194 kroner om måneden - det er 20 procent mindre end for to år siden. Forbrugerøkonom undrer sig over, at besparelserne er nået helt ind på børneværelserne.

Foto: Andreas Hagemann Bro
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Sparekniven har ramt sparegrisene på de danske børneværelser.

Ifølge Politiken er lommepengene til danske børn faldet mellem 12 og 20 procent siden 2011.

»Vi havde troet, at det sidste, folk ville skære ned på i krisetid, var børnene, men det gør de altså alligevel,« siger forbrugerøkonom Anne Lehmann Erichsen fra Nordea til Politiken.

Danske Forældre bruger i alt 910 millioner kroner om året på lommepenge ifølge en undersøgelse blandt forældre til børn på seks til 17 år, som TNS Gallup har foretaget for Nordea.

Men hvis beløbet var fulgt med inflationen, havde børnene stået til at modtage 150 millioner kroner mere i lommepenge.

Det er især de 12-14 årige, der har mærket besparelserne. De får i dag i gennemsnit 194 kroner om måneden - 20 procent mindre end for to år siden, når inflationen er trukket fra. De 15-17 årige, som i dag får 419 kroner, har »kun« mærket en tilbagegang på 12 procent.

I en nordisk sammenhæng er danske forældre tilsyneladende også mere nærige, når det gælder lommepenge til børn. Indtil 11 års alderen får børn fra Danmark, Norge og Sverige nogenlunde det samme, men derfra øges afstanden. Til gengæld har dansk børn oftere fritidsjob end børn i Norge og Sverige, og dermed tjener danske børn i højere grad deres egne penge.

I Sverige er det også mere udbredt at give børn lommepenge med faste invervaller, mens lommepenge til danske børn oftest falder »efter behov«.

Og det er ikke helt ligegyldigt, hvordan lommepengene falder, mener en ekspert.

»Børn skal helst have et fast beløb i lommepenge, og så skal pligterne i hjemmet komme ved siden af. Kommer man godt i gang med den model fra syv-otte års alderen, får man den innovative multikreative kraft frem i børn, som man efterspørger på virksomheder som Novo Nordisk,« siger familierådgiver Lola Jensen til Politiken.