Dansk virksomhed i ny fremgang – uden modkøb

Terma leverer til det amerikanske kampfly Joint Strike Fighter i kraft af avanceret teknologi – uden at Danmark har købt et eneste fly af amerikanerne.

Hos Terma bliver produceret dele til F35, også kaldet Joint Strike Fighter. Her bliver der fremstillet flydele i komposit ved hjælp af en teknologi, som virksomheden har udviklet i kraft af teknologioverførsel fra blandt andet den amerikanske flyproducent Lockheed Martin. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Danmarks væsentligste, forsvarsindustrielle virksomhed, Terma A/S, er på vej ind i ny vækst i kraft af avanceret teknologi.

Virksomheden producerer nu flere end 40 forskellige dele til det fremtidige amerikanske kampfly, F35, også kaldet Joint Strike Fighter, som i de kommende år ventes produceret i op mod 3.000 styk. Terma fremstiller flydele i komposit ved hjælp af en teknologi, som virksomheden har udviklet i kraft af teknologioverførsel fra blandt andet den amerikanske flyproducent Lockheed Martin.

Foreløbig har Terma leveret dele og komponenter for omkring 800 millioner kroner til F35 og beskæftiger i dag over 100 ansatte udelukkende i produktionen til F35. Terma har opnået en ekspertise, så virksomheden kan levere flydele i en kvalitet, som kun ganske få andre virksomheder i verden matcher.

Skabelsen af Termas nye forretningsgrundlag bygger på det danske partnerskab som et af de ni lande, der samarbejder om udviklingen af det amerikanske kampfly. Men teknologioverførslen og ordrerne er opnået, uden at Danmark har købt et eneste af de amerikanske kampfly. Valget af flytypen, der skal afløse de nuværende F16-fly, skal foretages før sommerferien 2015.

Partnerskabet nøglen til succes

Ifølge direktør Ole Graversen, der leder produktionen af flydele i Grenå, har Danmarks status som partnerland i udviklingen af F35 været mere værdifuld end en traditionel modkøbsaftale.

Samarbejdet med Lockheed Martin begyndte i 2006. Terma havde i 1998 overtaget Grenå-virksomheden Per Udsen Aircraft Industry, der havde produceret dele til F16-kampflyet som del af en traditionel modkøbsaftale fra 1980erne. Der fandtes altså allerede en relation mellem Lockheed Martin, der også bygger F16-flyet, og den lille danske virksomhed i Grenå.F16-delene fremstilles i aluminium, men fremtiden i flybranchen hedder komposit, der er stærkt som stål, men vejer det halve. Terma sendte ingeniører og flymontører på uddannelse i USA, mens amerikanske ingeniører kom til Grenå. Derpå investerede Terma 150 mio. kr. i uddannelse, bygninger og maskiner, som kan fremstille komposit med en nøjagtighed på tusindedele af en millimeter. En maskine, der normalt koster fire millioner, koster over 40 millioner, når der absolut ikke tillades slinger i processen.Afgørende for Termas succesfulde teknologiudvikling har været partnerskabet.

»Du får aldrig adgang til 2.000 ingeniører i en flyfabrik gennem offset (modkøb, red.),« siger Ole Graversen.

Prisen på fremtidens fly skal ned

Prisen på F35 skal ned, og Lockheed Martin har meddelt underleverandørerne, heriblandt Terma, hvad prisen på deres produkter skal være. Terma har valgt at acceptere og har til gengæld fået kontrakter for seks år til en samlet værdi på godt 1,3 milliarder kr. Lige nu producerer Terma dele til knap 40 fly om året, men efter planen skal antallet op på 150-160 fly om året, hvilket vil betyde et par hundrede nye arbejdspladser i Grenå.