Dansk-syrisk Oscar-kandidat udsat for russisk smædekampagne: Beskyldes for at være en »al-Qaeda-reklameprofil«

Rusland beskyldes for at ville »hacke« Oscar-prisen med smædekampagne mod dansk-syrisk dokumentarfilm. Kampagnen kan skade filmens chancer for at vinde en Oscar, mener flere filmfolk.

PR-foto fra »De sidste mænd i Aleppo«. Foto: Larm Film. Fold sammen
Læs mere

Instruktøren af den Oscar-nominerede dansk-syriske dokumentarfilm, »De sidste mænd i Aleppo«, bliver udsat for en smædekampagne og massiv disinformation, primært orkestreret af russiske medier. Flere filmfolk mener, kampagnen kan skade filmens chancer for at vinde en Oscar.

Det skriver den britiske avis The Guardian, der omtaler kampagnen som »hacking« af den prisbelønnede syriske instruktør Feras Fayyad.

Hans dokumentarfilm om redningsarbejderne fra »De hvide Hjelme« i Aleppo i Syrien er blevet rost af kritikere verden over og vandt for et år siden prisen som bedste dokumentarfilm på Sundance Filmfestivalen.

Filmen blev fornylig vist på World Economic Forum i schweiziske Davos.

Terroristsympatisør

Men siden det for et par uger siden blev annonceret, at »De sidste mænd i Aleppo« var en af fem nominerede til at vinde en Oscar som bedste dokumentar, har Feras Fayyad været centrum for stærk kritik i artikler fra det russiske nyhedsbureau Sputnik News og alternative nyhedsmedier, som beskylder hans film for at være »et propagandastykke, finansieret af vestlige regeringer« samt en »al-Qaeda-reklameprofil«.

Også syriske statsmedier har fulgt trop. Andre har gennemtrawlet hans konti på sociale medier, har anklaget Fayyad for at være en løgner og terroristsympatisør og har offentliggjort billeder af hans familie og venner.

Andre Oscar-nominerede filmskabere siger til The Guardian, at kampagnen kan skade Feras Fayyads chancer for at vinde en Oscar-statuette ved prisuddelingen den 4. marts.

Skaberen af den Oscar-nominerede »The War Room«, Chris Hegedus, beskriver artiklerne som »uhyrlige« og siger, at de viser, hvordan Rusland blander sig i sociale medier og politiske valg. Hun mener, at de falske rygter kan få folk til at stille spørgsmålstegn ved legitimiteten og integriteten af ​​en film.

Feras Fayyad, Oscar-nomineret syrisk instruktør

»Det er, som om Rusland ønsker at hacke Oscar-prisen på samme måde, som de hackede det amerikanske valg.«


Produceren af dokumentaren »The Hunting Ground«, Amy Ziering, siger til The Guardian:

»Det kan ødelægge en Oscar-kampagnes succes. Men endnu vigtigere kan det forhindre, at vigtige og nødvendige sandheder bliver fortalt.«

The Guardian har også talt med Feras Fayyad, der er rystet over beskyldningerne. Han siger:

»Det er, som om Rusland ønsker at hacke Oscar-prisen på samme måde, som de hackede det amerikanske valg.«

Død eller flugt?

Dokumentarfilmen om redningsarbejderne fra organisationen De Hvide Hjelme i Aleppo er optaget løbende fra 2013 til 2016. Den er filmet af lokale kamerafolk fra Aleppo Media Center efter instruktion af Feras Fayyad.

Filmen beskriver tre redningsarbejderes arbejde med at befri mennesker fra de sønderbombede bygninger og skildrer deres dilemma: Skal de blive i den omringede by trods risikoen for at dø i forsøget på at redde flere uskyldige menneskeliv, eller skal de forsøge at komme i sikkerhed sammen med deres familier?

De seneste tre år har tre danske dokumentarfilm været nomineret til en Oscar.

»De sidste mænd i Aleppo« er produceret af Søren Steen Jespersen fra Larm Film samt Kareem Abeed fra Aleppo Media Center. Filmen er produceret med støtte fra Det Danske Filminstitut.

Berlingske har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Søren Steen Jespersen.