Dansk modes store stjerne

60 i dag: Modeskaberen Margit Brandt kan stadig finde på tøj - og passe sit eget raffi af slagsen fra dengang i 1960erne.

Hukommelsen er ofte kort - ikke mindst når det gælder mode. Det er modens natur, at den hurtigt bliver umoderne. Men skulle nogen have glemt det, var Margit Brandt om nogen designeren, der satte Danmark på modens verdenskort. Og hun er stadig en af vore mest berømte tøjskabere.

Med sine enkle snit, sexede detaljer og altid perfekt skårne kjoler og frakker gjorde hun dansk mode verdenskendt i kølvandet på ungdomsoprøret og Swinging London i 60erne og 70erne. Hun blev kaldt Danmarks svar på Mary Quant - den britiske kultdesigner - og hun blev feteret som en stjerne, sådan som det i dag er kutyme med store designere.

International levevis
Det var det ikke, dengang Margit Brandt gjorde sin entré på modescenen. Så på sin vis var hun også på det punkt forud for sin tid. Der har altid været et internationalt og sofistikeret pift over Margit Brandts design, og det samme kan man sige om hendes og ægtemanden Erik Brandts levevis.

Som da modeparret lod hånt om Janteloven og gav den gas med sort chauffør, minkbetrukne bilsæder og celeber vennekreds, der også talte internationale berømtheder som Andy Warhol, Geraldine Chaplin og Jerry Hall.

»Der var en vildskab og kreativitet omkring hende og Erik Brandt. De levede et ægte celebrity life - i dag er der mange fakes,« har en af dansk modes nye stjerner, Malene Birger, sagt om Margit Brandt, som hun betegner som en af de første internationale, danske designere.

Lyst og humør intakt
Karrieren har budt på både op- og nedture, men selv om der i de senere år har været stille om designeren, er lysten til at kreere intakt. Det samme er humøret og sammenholdet med ægtemanden Erik Brandt og familien, som omfatter døtrene Emilie og Julie.

I slutningen af 60erne og op gennem 70erne udgjorde Margit Brandt sammen med flere af tidens andre dygtige designere, Søs Drasbæk, Mugge Kølpin og Liselotte Wiingaard, et stærkt hold i dansk mode.

Og først nu, næsten 30 år senere, oplever man et tilsvarende stærkt hold med navne som Susanne Rützou, Malene Birger, Day Birger et Mikkelsen, Munthe plus Simonsen, Bruuns Bazaar med flere.

Margit Brandt var en stjerne, men har altid haft benene solidt plantet på symaskinens fod, og hun lærte sig faget fra grunden: Margretheskolen, Københavns Tilskærerakademi, skrædderlære og videreuddannelse i parisiske modehuse: Pierre Balmain og Louis Feraud (1965-66).

Som 20-årig vendte hun hjem fra Paris med en kontrakt i lommen fra Louis Feraud, som hun skulle designe kjoler og frakker for til det skandinaviske marked. Det skete på licens hos Brandt og Salling i Danmark, som Erik Brandts forældre ejede.

Solgte til hele verden
I 1966 etablerede parret eget designfirma i København med filialer i USA, Schweiz, Japan og Hong Kong og med et omfattende distributionsnet til det meste af verden. Da Margit Brandts karriere var på sit højeste, havde Brandt-firmaet filialer i USA, Japan, Schweiz og Hong Kong samt et omfattende distributionsnet til den øvrige verden.

Hun har designet alt fra damebeklædning til smykker, briller, ure, pelse og boligtekstiler, og hun har kreeret kostumer for et amerikansk filmselskab.

Talrige gange stjal det fotogene modepar avisernes forsider. Brandternes udanske levevis faldt ikke altid i god jord i vort lille misundelsesland, hvor det sjældent har været god tone at skilte med egen succes. Da Ekstra Bladet skrev, at parret var involveret i narkofester, blev det imidlertid Margit Brandt for meget. Hun sagde stop, og sammen med familien flyttede hun i 1981 til New York, hvor hun åbnede egen butik.

Alsidig som designer
Tre år senere vendte Brandt-familien hjem, »og så gik jeg faktisk lidt i stå,« har hun siden erkendt.

Dog har hun både i 1988 og 1992 designet indmarchuniformerne til det danske OL-hold, ligesom hun i 1997-98 designerede nye gallauniformer til Flyvevåbnet. I 1994 blev Margit Brandts tøjkollektioner fra 1960erne udstillet på Århus Kvindemuseum.

Boligindretning har også optaget designeren, der op gennem 80erne og 90erne stod for indretningen af blandt andet Brandts Pakhus, Hotel Store Kro i Fredensborg samt Skovshoved Hotel - alle aktiviteter, som modeparret i dag har solgt fra.

Dybest set er Margit Brandt et genert og beskedent menneske, men generøs er hun også, og hun siger ligeud, at hun skylder Erik Brandt æren for sin karriere som designer.

»Han har altid ment, at jeg ville blive en stor designer - det havde jeg slet ikke nogen mening om,« sagde hun for nylig i et interview i Berlingske Tidende.

Gensidig respekt
Arbejdsfordelingen har tydeligvis været ideel, og det samme gælder respekten for hinandens forcer. Måske derfor har parret klaret sig igennem alle skærene, også de økonomiske, og måske derfor opfører de sig stadig som et nyforelsket par.

Skulle man være så heldig at få fingre i en af Margit Brandts tidlige kjoler eller frakker, ville man være mere end moderne klædt på. Og det skyldes ikke kun, at 60erne igen er på mode, men også, at Margit Brandts design ofte var forud for sin tid.

»Men det er bestemt ikke noget at prale af, for med mode betyder timing alt.« Timing og talent, fristes man til at tilføje. Og hvis det første til tider har svigtet, er talentet til gengæld uomtvisteligt.

Og hvem ved. Måske står Margit Brandt over for et folkeligt comeback på den danske modescene.

Hun har netop - helt i pagt med tiden - designet en tøjkollektion for en af landets førende dagligvarekæder. For som Karl Lagerfeld netop har bevist med sin succesrige H&M-kollektion, er der i dag vendt grundigt op og ned på modens hierarki. Men heldigvis ikke på, hvad der er godt tøjdesign.

Fødselsdagen fejres på Bali sammen med familien.