Dansk børneteater fokuserer mere på læringsmål

Forestillinger forsøger i stigende grad at tilpasse sig skolernes læringsmål, og dermed er det kunstneriske under pres, lyder kritikken fra branchen og flere eksperter.

En teaterforestilling med navnet »Fra Big Bang til Facebook« er skrevet, så den passer ind i fysikundervisningen for folkeskolens ældre elever. Den er en del af en ny bølge af forestillinger i dansk børneteater, der bruges i undervisningen rundt om på landets skoler, skriver Politiken.

»Teaterfolkene er optagede af, hvordan de kommer ind på skolerne, og skolerne er interesserede i at få konkrete læringsmål opfyldt gennem de forestillinger, de køber«, siger Louise Ejgod Hansen, der er teaterforsker ved Aarhus Universitet, til avisen.

Nogle teaterfolk kalder det nødvendigt at eksperimentere med formerne, men andre mener, den nye tendens er et knæfald, som går på kompromis med kunsten.

Niels Erling fra teatergruppen Teater Bloom mener, at det er en kæmpe fejl, hvis skolebørns første møde med kunsten bliver et møde med læring. Han pointerer, at dansk børne- og ungdomsteater i årevis har været internationalt anerkendt for netop at møde sit publikum uden overpædagogiske budskaber. Et forhold, der har gjort teatret til en eksportsucces, lyder det.

For Beth Juncker, der er professor i børnekultur ved Københavns Universitet, er tendensen et naturligt resultat af flere års politisk fokus på, at kultur og kunst skal understøtte skolernes faglige mål. Hun mener dog, kunsten i højere grad bør være med til at få folk til at lære mere om sig selv og udfordre grænser og opfattelser.

Undervisningsminister Christine Antorini (S) skriver i en mail til Politiken, at teatrene har deres kunstneriske frihed.

I denne uge afholdes Aprilfestival, som er landets største festival for børne- og ungdomsteater. Her ses den nye tendens med læringsmål i kunsten ifølge Politiken tydeligt.